گیاهان دارویی مفید برای سویه جدید کرونا

توصیه‌ های طب سنتی برای جلوگیری از آبریزش بینی و چشم
20 آگوست, 2022
New strain of coronavirus درمان سویه جدید کرونا

شیوع ویروس جدید کرونا در دسامبر 2019 در شهر ووهان چین آغاز شد و بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. از تاریخ 26 مارس 2022، سازمان بهداشت جهانی (WHO) با جزئیات اعلام کرده است که این بیماری به 197 کشور سرایت کرده است. اکثر افراد آلوده به ویروس کرونا بیماری تنفسی خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند و بدون درمان خاصی بهبود می‌یابند. سالمندان و کسانی که مشکلات پزشکی زمینه‌ای مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند بیش از سایرین در معرض علائم حاد قرار دارند

از همان روزهای آغازین شیوع این ویروس گیاهان دارویی طب سنتی در چین استفاده شده است. در یک بررسی نشان داده شده است که این گیاهان دارویی طب سنتی 90 درصد از 214 بیمار را بهبود بخشید. برخی از درمان‌های گیاهی طب سنتی عفونت ویروس کرونا جدید را در افراد سالم متوقف کرده و وضعیت بیماران با علائم خفیف یا شدید را بهبود بخشیده است. نسخه طب سنتی چینی معروف به Shu Feng Jie Du و Lianhuaqingwen که در برابر آنفلوانزای قبلی H1N1 یا ویروس کرونا سارس قبلی موثر بوده‌اند، دراین مورد نیز توصیه شده است.

در مطالعه مروری سیستماتیک که در سال 2022 در مجله Virology Journal چاپ شده است، تاثیر انواع گیاهان دارویی طب سنتی بر درمان علائم کرونای جدید مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه در این بررسی به دلیل تنوع روش‌های بکار رفته در پژوهش‌های در دسترس، نتیجه‌گیری قطعی میسر نشد، اما برخی اثرات مفید این گیاهان دارویی گزارش شده است. برخی مواد موثره گیاهی مانند تریپتانترین، عصاره آقطی سیاه، عصاره S. cusia، و عصاره گیاه گزنه اثرات خوبی در کاهش تعداد جمعیت ویروسی داشتند. سایکوساپونین که از گیاهان مختلف بدست می‌آیند از جمله گیاه چتر گندمی نیز اثرات مهارکنندگی قابل توجهی علیه ویروس نشان داده‌اند.

در مقاله دیگری که در سال 2021 در مجله Front. Pharmacol چاپ شده است، نیز برخی گیاهان دارویی مفید علیه کرونا ویروس مورد بررسی قرار گرفتند. از این بین مواد موثره گیاهی مانند جمله استوزید، گلیاسپرین، ایزورامنتین، کورستین، کامپفرو، بایکالئین، لوتئولین و رسوراترول بدلیل اثرات آنها بر کرونا ویروس مورد توجه قرار گرفتند. و مکانیسم‌هایی مانند خواص ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی، و اثرات مهار کنندگی مستقیم بر ویروس برای نحوه اثر آنها گزارش شده است.

با اینحال باید توجه داشت که استفاده از گیاهان دارویی برای بیماری ایده جدیدی نیست. برای هزاران سال، گیاهانی مانند شیرین بیان، زنجبیل، و افدرا برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند ذات‌الریه استفاده می‌شوند. برخی این گیاهان طب سنتی یا مواد موثر آنها مانند فورسیتیا، مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که تا حدودی در مطالعات آزمایشگاهی مؤثر هستند. برخی از آنها سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و بدن را در موقعیت سالم‌تری برای مبارزه با عفونت‌ها قرار می‌دهند. اعتقاد بر این است که برخی دیگر ضد ویروس‌های قدرتمندی هستند و از تکثیر برخی ویروس ها در بدن جلوگیری می‌کنند.

همچنین به طور شفاهی، افراد زیادی ادعا کرده‌اند که داروهای گیاهی آنها را سالم نگه داشته یا علائم آنها را بهبود بخشیده است، اما بخش عمده‌ای از تحقیقات در مورد گیاهان دارویی بی نتیجه است. کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند که ما اطلاعات کافی برای حمایت از استفاده از داروهای گیاهی برای بخصوص برای کرونا جدید نداریم. هر ویروسی در ساختار و رفتار خود منحصر به فرد است. گیاهانی که به نظر می‌رسد برای سایر عفونت‌های ویروسی مؤثر هستند، باید آزمایش شوند تا مطمئن شویم آیا در برابر کرونا ویروس‌های جدید نیز موثر هستند یا خیر.