فصد درمانی چیست؟

فصد درمانی

فصد درمانی، روشی سنتی و علمی است که از طریق ایجاد برش یا سوراخ کردن رگ به منظور کاهش میزان آهن و تعداد گلبول‌های قرمز خون برای درمان برخی بیماری‌ها انجام می‌شود.

بنابراین در صورتی که یکی از اعضای بدن دچار التهاب ناشی از پرخونی گردد، فصد درمانی در رگ مناسب و مرتبط انجام می‌شود.

این روش، درمانی سنتی و بدون درد است و هیچگونه عوارضی به همراه ندارد. برای گرفتن نتیجه بهتر، این کار باید توسط پزشک ماهر انجام شود و بسته به وضعیت پزشکی و بیماری شما، رگ مورد نظر درست تشخیص داده شود.

روش فصد درمانی با روش حجامت متفاوت است. زیرا در حجامت، برش‌ها روی سطح پوست ایجاد شده و خون از مویرگ‌ها خارج می‌شود. در صورتی که در فصد درمانی، برش‌ها روی رگ و عروق اصلی بدن ایجاد می‌شود. اگر شما در حال فصد درمانی هستید نمی‌توانید هم زمان خون اهدا کنید.

همان‌طور که گفته شد، هدف از انجام فصد درمانی کاهش سطح آهن و تعداد گلبول‌های قرمز خون است. هموكروماتوز و پلی سیتمی از جمله بیماری‌هایی هستند که با این روش بهبود می‌یابند.

علائم افزایش غیر طبیعی تعداد گلبول‌های قرمز خون چیست؟

• احساس خستگی
  • ضعف عضلانی
  • رنگ پریدگی غیر طبیعی پوست
  • گلوزیت (تورم زبان)
  • از دست دادن اشتها و وزن
  • ضربان سریع قلب (تپش قلب)
  • سوزش در دست و پا
  • بی‌حسی در اندام‌ها
  • اختلال خواب

این علائم ممکن است در هر فردی بروز کند. در صورت تجربه مکرر این علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

فصد درمانی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از فصد درمانی، پزشک معالج نحوه عمل را توضیح می‌دهد و سؤالاتی در رابطه با داروهایی که مصرف می‌کنید، می‌پرسد. فشار خون شما قبل از عمل گرفته می‌شود.

از یک سوزن برای وارد کردن کانول به داخل رگ استفاده می‌شود. یک باند برای ثابت نگه داشتن سوزن دور دست شما بسته می‌شود. از یک کیسه که به کانول وصل است، برای جمع‌آوری خون گرفته شده استفاده می‌شود.

بعد از فصد درمانی ممکن است احساس بی‌حالی داشته باشید که با استراحت کردن و نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی و مایعات، بهبود می‌یابد. بهتر است طی 48 ساعت اول، روزانه تا 2 لیتر مایعات بنوشید.

بعد از انجام فصد درمانی، برای چند روز احساس آرامش خواهید کرد و می‌توانید تمامی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

تعداد جلسات فصد درمانی، بر اساس شرایط فرد تعیین می‌شود. زمانی که سطح گلبول‌های قرمز خون تحت کنترل باشد، تکرار این عمل هر 6 تا 12 هفته یکبار کافیست. پزشک معالج طبق شرایط پزشکی شما، زمان لازم برای تکرار این عمل را تعیین می‌کند.

چرا فصد درمانی را برای درمان انتخاب کنیم؟

فصد درمانی در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، کبدی، پلی‌ سیتمی‌ و هموكروماتوز ژنتیکی مؤثر است. این روش بسیار امن است و انجام این عمل، هیچگونه عوارضی به دنبال نخواهد داشت.

فصد درمانی بسیار سریع انجام می‌شود و به مصرف دارو برای درمان احتیاجی نیست. این روش کمترین عوارض جانبی را دارد و در کاهش گلبول‌های قرمز خون بسیار اثرگذار است. همچنین خطر افزایش گلبول‌های قرمز را بسیار کاهش می‌دهد و باعث تغییر در تعداد گلبول‌های سفید نمی‌شود.

با تکرار فصد درمانی، تعداد گلبول‌های قرمز خون به سطح نرمال خود می‌رسد و باعث می‌شود پمپاژ قلب بسیار مؤثرتر انجام شود.

اگر هر یک از شرایط زیر را داشتید، قبل از انجام فصد درمانی پزشک خود را مطلع کنید:

• مصرف داروهای ضد انعقادی خون
  • مصرف وارفارین