گیاهان دارویی اثربخش برای دفع سنگ کلیه

کاهش دردهای عضلانی با طب سوزنی
12 آوریل, 2024
kidney stone Excretion دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه یک بیماری دردناک است که عملکرد طبیعی کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث آسیب به آن می شود. این مشکل به آهستگی شکل می گیرد و به مرحله ای می رسد که امکان دفع سنگ های تشکیل شده وجود ندارد. روش های درمانی مانند جراحی، دارو درمانی و ... وجود دارد که ممکن است مجدد فرد با تشکیل سنگ روبرو شود. طب سنتی با این نظریه که باید به همان آهستگی که سنگ های کلیه تشکیل می شود، آنها را از بین برد، استفاده از گیاهان دارویی اثربخش برای دفع سنگ کلیه را توصیه می کند. با استفاده از این داروها سنگ ها ظریف و کوچک تر می شوند و در نهایت به طور کامل از مسیر ادراری از بدن خارج می شوند.

شرایط تشکیل سنگ کلیه

طب سنتی با در نظر گرفتن شرایط تشکیل سنگ کلیه به بهترین نتایج و داروهای گیاهی جهت درمان آن دسترسی پیدا کرده است. کلیه قسمتی از بدن انسان می باشد که به پاکسازی مشغول است و مواد زائد و آب اضافی بدن را دفع می کند. اگر سطح مصرف مواد معدنی، نمک ها و ... بالا رود و میزان مایعات و آب در بدن کاهش پیدا کند با انباشت رسوب در کلیه روبرو می شویم. این مواد رسوبی در دراز مدت تشکیل سنگ هایی با اندازه های مختلف می دهند. برخی از آنها که ریزتر هستند با ادرار دفع از بدن خارج می گردند اما در مواردی که سنگ تشکیل شده بزرگ باشد در سیستم ادراری و مسیر لوله حالب باقی می ماند که با درد و سوزش بسیار شدیدی همراه است.

راه کار درمان سنگ کلیه در طب سنتی

طب سنتی استفاده از داروهای گیاهی به صورت خام یا به صورت دمنوش را به عنوان بهترین درمان سنگ کلیه ارائه کرده است. با کمک دمنوش های گیاهی در طی یک دوره یک الی سه ماهه، به مقدار قابل توجهی اندازه سنگ کلیه کاهش پیدا می کند و شرایط برای دفع ادراری آن فراهم می گردد. داروهای گیاهی تجویز شده که در ادامه معرفی می شوند و البته به صورت ترکیبی و تخصصی از گیاهان مختلف تهیه شده است بر روی یک دسته از بیماران سنگ کلیوی استفاده شد و در یک بازه زمانی نتایج سونوگرافی کلیه نشان از کاهش چشمگیر اندازه سنگ کلیه داشت. این نتایج نشان دهنده موفقیت آمیز بودن داروهای گیاهی در درمان سنگ کلیه می باشد.

مهمترین گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه

طب سنتی سالها و قرنها در زمینه سنگ کلیه عملکرد مناسبی داشته است که در گذشته امکان ثبت نتایج وجود نداشت ولی در حال حاضر با کمک سونوگرافی به وضوح اثر گذاری داروهای گیاهی طب سنتی بر روی کاهش اندازه سنگ کلیه و دفع آن قابل مشاهده می باشد. بهترین گیاهانی که در این زمینه طب سنتی از آنها استفاده می کند عبارتند از :

گیاه خارخاسک: از این گیاه برای درمان انواع مشکلات کلیوی و اختلالات سیستم ادراری استفاده می شود. ویژگی این گیاه ضد التهابی بودن آن است که کمک می کند به افزایش ادرار نیز دارد. سنگ کلیه بخاطر شرایطی که ایجاد می کند سبب التهاب می شود، استفاده از داروی گیاهی که هم ادرار آور باشد و هم ضد التهاب نتیجه بسیار موفقی ایجاد می کند.

گیاه کاسنی : کاسنی به عنوان یک گیاه درمانی مشکلات کبد مانند چربی شناخته می شود اما باید بدانید این گیاه آنقدر خاص و مغذی است که برای درمان سنگ کلیه نیز اثر بخش می باشد. ویتامین های موجود در این گیاه شامل A,C,E و K می شود. زمانی که سطح کافی از این ویتامین ها در بدن وجود داشته باشد، انباشت کلسیم به همراه اسید اوریک در کلیه ها اتفاق نخواهد افتاد.

گیاه گزنه: اگر در جایی اسم گیاه دارویی سنگ کلیه به نام اورتیکا را شنیدید تعجب نکنید و بدانید همان گیاه گزنه و سنتی معروف است که بخاطر اسید کلروژنیک موجود در آن بسیار استفاده می شود. این اسید در مقابل انباشت و رسوب کلسیم و اسید اوریک قرار می گیرد و هم از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند و هم در درمان آن نتایج موفقی را ایجاد می کند. گیاه گزنه نیز از دو ویتامین A و C برخوردار است و سطح آنها را در بدن بالا می برد.

کرفس : این گیاه آنقدر در زمینه سنگ کلیه معروف شده است که در اکثر جمع ها و توصیه های دوستانه نیز می گویند سنگ کلیه داری؟ آب کرفس بخور. بله به همین اندازه اثر گذار است. اما ترکیب آن با گیاهان دارویی دیگر و همچنین نحوه استفاده درست از آن میزان اثر گذاری را به مراتب افزایش می دهد. ویژگی های کرفس ضد اسپاسم بودن، آرامش بخش بودن، آنتی اکسیدان و ضد التهابی بودن آن است که بخاطر برخورداری از موادی مانند فیبر، اسید کافئیک و ویتامین C می باشد.

گیاه رازیانه : برای اینکه یک گیاه دارویی بر روی سنگ کلیه اثر بخشی مناسبی داشته باشد، خوب است که ضد صفرا و ضد بلغم باشد. ویژگی که در گیاه رازیانه وجود دارد و در ترکیب با گیاهان دارویی دیگر برای درمان سنگ کلیه تجویز می شود. این گیاه ادرار آور ضد التهاب می باشد. افرادی که صفرایی هستند با رسوب کلسترول مواجه می باشند که رازیانه بخاطر ضد صفرا بودن از این رسوب جلوگیری می کند.

در کنار این گیاهان، گیاهان معروف دیگری مانند پیاز عنصل، دم گیلاس، دانه زیان، گیاه دم اسب، بابا آدم، قاصدک، گیاه کاکل ذرت و ... نیز بر روی سنگ کلیه اثر بخش می باشند.

اهمیت طب سنتی در استفاده از گیاهان دارویی درمان سنگ کلیه

گیاهان معرفی شده به طرز معجزه آسایی بر روی سنگ کلیه اثربخش هستند اما نکته ای که اهمیت دارد، نحوه استفاده و میزان استفاده از این گیاهان است. استفاده بی رویه از یک گیاه دارویی به صورت خام یا دمنوش ممکن است مشکلات بعدی به همراه داشته باشد. طب سنتی با تولید ترکیب های ویژه از این گیاهان متناسب با شرایط بیمار و مزاج او، سبب می شود نتیجه بسیار اثر بخش و موفق باشد.