اثربخشی طب سوزنی برای آلرژی فصلی

انواع کمردرد را با طب سوزنی درمان کنید
14 آوریل, 2023
seasonal allergy treatment درمان آلرژی فصلی طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان جایگزین معتبر برای طیف وسیعی از مسائل پزشکی، از اضطراب گرفته تا فیبرومیالژیا و کاهش وزن است. شواهدی وجود دارد که این روش درمانی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی افرادی مبتلا به آلرژی فصلی نیز مفید است. در واقع دستورالعمل‌های استفاده از طب سوزنی برای حساسیت یا آلرژی فصلی در برخی از نقاط برای پزشکان گنجانده شده است. به عنوان مثال، آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی-بنیاد جراحی سر و گردن به پزشکان توصیه می‌کند که به بیمارانی که به دنبال درمان‌های غیردارویی برای آلرژی هستند، طب سوزنی ارائه دهند یا آنها را به یک ارائه دهنده طب سوزنی ارجاع دهند.

طب سوزنی یک تکنیک درمانی در طب سنتی شرقی است که به ویژه در چین، ژاپن، کره و ویتنام از هزاران سال پیش استفاده می‌شود. به طور سنتی اعتقاد بر این است که کاشت این سوزن‌ها در نقاطی از بدن و در مجاورت کانال‌های انرژی به تحریک انرژی حیاتی بدن و تنظیم تعادل در بدن کمک می‌کند. اما این کانال‌های انرژی تا به امروز در بدن انسان شناسایی نشده‌اند. با این حال، تاثیر کاشت سوزن در این نقاط را می‌توان از جنبه آناتومیک و فیزیولوژیک توصیف و مطالعه کرد. از نظر آناتومیکی، اکثر نقاط طب سوزنی (تا 80٪) در بافت‌های پیوندی در نواحی سطحی بدن و در اطراف رگ‌های خونی، نوارهای عصبی، استخوان و ماهیچه‌ها گسترده هستند. نشان داده شده است که این نواحی دارای تراکم بالاتری از گیرنده‌ها مولکولی هستند و تا حد زیادی (تا 71٪) نشان دهنده نقاط ماشه‌ای میوفاشیال (نقاط حسی حساس) هستند. از جنبه فیزیولوژیک، هدایت الکتریکی و ظرفیت تبادل یونی بافت همبند در نقطه طب سوزنی قابل مشاهده است. در سطح پوست، این نقاط 10 تا 100 برابر مقاومت کمتر و ظرفیت الکتریکی بالاتری را نشان می‌دهند. از طریق مطالعات بالینی و در مدل‌های حیوانی، اثرات مختلف طب سوزنی بر اندام‌ها و سیستم‌های مختلف توصیف شده است. و بر این اساس ادعا می‌شود طب سوزنی قادر به تقویت گردش خون محیطی پوست و ماهیچه‌ها بوده و همچنین مکانیسم‌های تنظیمی سیستم عصبی را تعدیل می‌کند.

نتایج مطالعاتی که در مورد اثربخشی طب سوزنی برای آلرژی یا آلرژی فصلی انجام شده است، همخوانی بالایی با یکدیگر ندارند. با این حال، چندین بررسی و متاآنالیز نشان می‌دهد که ممکن است برای کاهش علائم آلرژی مفید باشد.

در یک بررسی مروری در سال 2015 از 13 مطالعه کارآزمایی شاهد تصادفی با بیش از 2000 شرکت‌کننده نشان داد افرادی که طب سوزنی دریافت کرده‌اند کاهش قابل توجهی در علائم مجرای تنفسی، نیاز کم به مصرف دارو و سطح پایین ایمونوگلوبولین E سرم (آنتی‌بادی‌هایی که در پاسخ به آلرژن‌ها به میزان زیاد تولید می‌شوند) داشتند. افراد تحت درمان همچنین از نظز کیفیت زندگی امتیازات بالاتری داشتند. به طور مشابه، بررسی مروری دیگری در سال 2015 به این نتیجه رسید که کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده با کیفیت بالا وجود دارد که اثربخشی طب سوزنی را در درمان آلرژی فصلی و دائمی نشان می‌دهد. همچنین مشاهده شد در مقایسه با آنتی هیستامین‌ها، طب سوزنی می‌تواند اثرات مفیدی داشته باشد. در حالی که یافته‌های چنین بررسی‌های تحقیقاتی امیدوارکننده است، مطالعات باکیفیت بیشتری برای تأیید اینکه طب سوزنی واقعاً یک درمان مؤثر برای آلرژی فصلی است، مورد نیاز است.

برخی از افراد مبتلا به آلرژی فصلی که طب سوزنی را انتخاب می‌کنند به دنبال جایگزین‌هایی برای درمان‌های معمولی مانند داروهای خوراکی، اسپری‌های بینی و ایمونوتراپی هستند. برخی دیگر به دنبال راه‌هایی برای افزایش اثربخشی داروهایی هستند که قبلاً مصرف می‌‌کنند، مانند آنتی‌هیستامین‌ها یا اسپری‌های بینی، یا کوتاه کردن مدت یا دفعات استفاده از آنها. در هر دو مورد، درمان اولیه طب سوزنی برای آلرژی به طور معمول و بسته به شدت علائم شامل جلسات هفتگی یا دو بار در هفته در طی چند هفته یا ماه است. این ممکن است با درمان‌های تقویت کننده سالانه یا بیشتر بر اساس نیاز دنبال شود.