چه گیاهان دارویی برای آفت دهانی مفید است؟

Helicobacter pylori infection treatment درمان هلیکوباکتری پیلوری
طب سنتی برای هلیکوباکترپیلوری یا باکتری معده چه پیشنهاداتی دارد؟
7 سپتامبر, 2022
epilepsy treatment with acupuncture درمان صرع طب سوزنی
طب سوزنی به عنوان یک درمان کمکی برای صرع
20 سپتامبر, 2022
mouth sores treatment درمان آفت دهاتی

آفت‌ها، زخم‌های دهانی کوچک و کم عمقی هستند که بر روی بافت‌های نرم دهان یا در پایه لثه ایجاد می‌شوند. بر خلاف تبخال، آفت روی سطح لب شما ایجاد نمی‌شود و مسری نیست. اما ممکن است دردناک باشند و خوردن و صحبت کردن را سخت کنند. بیشتر آفت‌ها در عرض یک یا دو هفته خود به خود از بین می‌روند. اگر آفت‌های دهانی بزرگ یا دردناک غیرمعمول دارید که به نظر نمی‌رسد خوب شوند، با پزشک یا دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر آفت‌ها گرد یا بیضی شکل با مرکز سفید یا زرد و حاشیه قرمز هستند. آنها در داخل دهان شما روی یا زیر زبان، داخل گونه‌ها یا لب‌ها، در پایه لثه‌ها یا روی کام نرم شما تشکیل می‌شوند. ممکن است یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن واقعی زخم‌ها متوجه احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش شوید.

درمان آفت دهانی

معمولاً آفت‌های خفیف به خودی خود در طی یک یا دو هفته از بین می‌روند، و لذا نیاز به درمان خاصی ندارند. اما زخم‌های بزرگ، مداوم یا غیرعادی دردناک اغلب نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. تعدادی از گزینه‌های درمانی عبارتند از :

دهانشویه: اگر چندین زخم آفت دارید، پزشک ممکن است دهانشویه حاوی استروئید دگزامتازون برای کاهش درد و التهاب یا لیدوکائین برای کاهش درد تجویز کند.

محصولات موضعی: محصولات بدون نسخه و نسخه‌ای (خمیرها، کرم‌ها، ژل‌ها یا مایعات) اگر به موقع بر روی زخم استفاده شوند ممکن است به تسکین درد و تسریع بهبودی کمک کنند. برخی از محصولات دارای مواد فعالی مانند بنزوکائین، فلوسینونید، پراکسید هیدروژن هستند.

داروهای خوراکی: زمانی که آفت‌های دهانی شدید هستند یا به درمان‌های موضعی پاسخ نمی‌دهند، ممکن است از داروهای خوراکی استفاده شود. داروهایی که به طور خاص برای درمان آفت دهانی در نظر گرفته نشده‌اند، مانند داروی زخم روده سوکرالفات (کارافات) که به عنوان عامل پوشش استفاده می‌شود و کلشی سین که معمولاً برای درمان نقرس استفاده می‌شود. داروهای استروئیدی خوراکی زمانی که زخم‌های شدید آفت به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند. اما به دلیل عوارض جانبی جدی، آنها معمولا آخرین راه‌حل هستند.

کوتر کردن: در حین کوتر کردن، از یک ابزار یا ماده شیمیایی برای سوزاندن، تراشیدن یا تخریب بافت استفاده می‌شود. دباکترول یک محلول موضعی است که برای درمان آفت دهانی و مشکلات لثه طراحی شده است. این دارو با سوزاندن شیمیایی زخم‌ها زمان بهبودی را تا حدود یک هفته کاهش می‌دهد. نیترات نقره - گزینه دیگری برای کوتر شیمیایی آفت‌های دهانی - برای تسریع بهبودی نشان داده نشده است.

درمان‌های خانگی و طب سنتی

• روغن نارگیل

تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل، این روغن مورد استفاده در طب سنتی، به دلیل داشتن اسید لوریک بالا دارای خواص ضد میکروبی است. ممکن است به درمان زخم‌های ناشی از باکتری‌ها کمک کند و از گسترش آنها جلوگیری کند. روغن نارگیل همچنین یک ضد التهاب طبیعی است و ممکن است به کاهش قرمزی و درد کمک کند.

• کمپرس بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی برای التیام زخم‌ها و تسکین درد استفاده می‌شود. بابونه دارای دو ترکیب با توانایی ضد التهابی و ضد عفونی کننده است: آزولن و لوومنول. یک دمنوش بابونه می‌تواند به عنوان کمپرس برای تسکین زخم‌ها عمل کند.

• اکیناسه

یکی از گیاهان دارویی شناخته شده در طب سنتی با خاصیت ترمیم کننده زخم و تقویت کننده سیستم ایمنی است که می‌تواند در درمان آفت دهانی یا جلوگیری از ایجاد آنها کمک کند.

• مریم گلی

در طب سنتی از مریم گلی برای درمان التهاب دهان استفاده می‌شود. مریم گلی یکی از گیاهان دارویی دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و قابض است. همچنین ممکن است به تسکین درد کمک کند.

از جمله گیاهان دارویی شناخته شده دیگر در طب سنتی که ممکن است در درمان زخم‌های دهانی مفید باشند عبارتند از: درخت مرمرکی، عصاره رز، لیمو، بارهنگ، گل گاوزبان، کافور، اقاقیا، قنطوریون، هل، عدس و جوجوبا. البته اثر این گیاهان دارویی در پزشکی مدرن همچنان نیاز به بررسی‌های دقیق بالینی دارد.