بزرگی خوش‌خیم پروستات، علائم و روش‌های درمان

تقویت استخوان با طب سنتی
11 مارس, 2024
body detox acupuncture پاکسازی بدن طب سوزنی
آیا طب سوزنی در کنار روزه‌داری به پاکسازی بدن کمک می‌کند؟
29 مارس, 2024
prostate-treatment-acupuncture درمان پروستات طب سوزنی

در دستگاه تناسلی مردان غده‌ای عضلانی وجود دارد که غده پروستات گفته می‌شود. این غده که مایع منی را تولید می‌کند در اطراف مجرای ادرار قرار دارد. حرکت عضلانی پروستات به حرکت رو به جلوی مایع منی در هنگام اوج لذت جنسی کمک می‌کند.

در بسیاری از مردان مشکل بزرگ شدن پروستات (BPH) رخ می‌دهد که همراه با بروز نشانه‌هایی است. با تکثیر سلول‌های غده پروستات، این غده بزرگ و متورم می‌شود و جریان ادرار را با مشکل مواجه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نشانه‌های بزرگی خوش خیم پروستات، روش‌های تشخیص و شیوه‌های درمان این بیماری‌ها تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

بزرگی خوش خیم پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم اختلالی رایج در مردان است‌ و احتمال این عارضه در مردان بالای ۵۰ سال بیشتر است به طوری که از هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. هیپرپلازی خوش خیم در واقع بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات است .

با بزرگ شدن غده پروستات مجرای ادرار تحت فشار قرار می‌گیرد. با افزایش سن مردان میزان هورمون تستوسترون در بدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. هورمون دی هیدروتستوسترون رشد سلول‌ها را افزایش می‌دهد و موجب بزرگ شدن غده پروستات می‌شود. زمانی که بزرگ شدن غده پروستات ادامه پیدا کند به طوری‌ که موجب انسداد مثانه تا نوک آلت تناسلی شود به یک مشکل جدی تبدیل شده‌است.

این مشکل با علائمی مانند تکرر ادرار، افزایش ادرار در شب، مشکل در انزال، سوزش ادرار، مشکلات جنسی و غیره همراه است. التهاب پروستاتیت در ۹۸ درصد افراد مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات دیده می‌شود. آمارها نشان می دهند که در ۵۰ سالگی نیمی از مردان دچار فشار در مجرای ادرار می‌شوند و در ۷۰ سالگی در حدود ۹۰ درصد از مردان از فشار در مجرای ادرار رنج می‌برند. که در سال‌های اخیر سن ابتلا به خوش خیمی پروستات در ایران کاهش پیدا کرده‌است.

بزرگ شدن پروستات همراه با درد و ناراحتی است؛ اما مشکل جدی نیست مگر این که در خالی شدن کامل مثانه اختلال ایجاد کند. معاینه فیزیکی انگشتی مقعدی (DRE) و آزمایش (PSA) برای انجام مراقبت‌های پزشکی در بیماری خوش خیمی پروستات ضروری است.

خوش خیمی پروستات به دلیل این که همیشه با درد همراه نیست یک بیماری خاموش به شمار می‌آید و ممکن است بیمار متوجه پیشرفت این بیماری نمی‌شود.

نشانه‌های بزرگی خوش خیم پروستات

لازم است بدانید که بزرگی خوش خیم پروستات با سرطان پروستات تفاوت دارد؛ اما همراه با علائمی است که کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد.

در ابتدای ابتلا به بزرگی خوش خیمی پروستات نشانه‌ها خفیف هستند؛ اما اگر درمان به تعویق بیفتد همراه با علائمی به شرح زیر است:

• تخلیه ناقص مثانه

• دو یا چند بار ادرار کردن در شب

• چکه کردن جریان ادرار

• بی اختیاری ادرار

• ادرار اضطراری

• ادرار دردناک

• وجود خون در ادرار

• به طور کلی باعث درد و ناراحتی در اندام تناسلی، بخش‌های پایین لگن و قسمت‌های تحتانی کمر و شکم می شود.

روش‌های تشخیص بزرگی پروستات

یکی از مشکلاتی که در مورد بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد ریسک بدخیمی آن است. برای این که بدخیمی پروستات تشخیص داده شود از دو روش زیر استفاده می‌شود:

• سونوگرافی

• آزمایش خون

با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون که به صورت سالانه یا ۶ ماه یکبار انجام می‌شود اندازه و میزان التهاب پروستات تشخیص داده می‌شود و چنانچه مشخص شود که بزرگی پروستات بدخیم است از روش جراحی برای درمان آن استفاده می‌شود.

نحوه درمان بزرگی خوش خیم پروستات

برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات از روش‌های مختلفی مانند طب سوزنی، طب گیاهی و پرهیز‌های غذایی بسیار سنگین استفاده می‌شود. این روش‌‌ها نه تنها از بزرگ شدن پروستات جلوگیری می‌کند بلکه موجب کوچک شدن پروستات نیز می‌شوند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را نیز کاهش می‌دهند.

برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات با توجه به وضعیت بیمار و نتیجه آزمایشات و سونوگرافی، پزشک مناسب‌ترین روش را انتخاب می کند. روش‌های درمان بزرگی خوش خیم پروستات عبارتند از:

1- طب سوزنی

یکی از روش‌های درمان بزرگی خوش خیم پروستات طب سوزنی است. نتایج تحقیقات پژوهشگران چینی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان می‌دهد که طب سوزنی در کاهش علائم و مشکلات ناشی از پروستاتیت موثر است. بر اساس این تحقیق که روی ۴۷۱ نفر انجام شده‌است طب سوزنی می‌تواند ناراحتی مربوط به مجاری ادراری مبتلایان به این عارضه را به اندازه قابل توجهی کاهش دهد‌.

در واقع طب سوزنی باعث جلوگیری از بزرگ شدن غده پروستات، کم شدن التهابات و کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات و بدخیمی پروستات می شود.

تعداد جلسات طب سوزنی برای درمان بزرگی غده پروستات

در این روش بر اساس سونوگرافی، آزمایش خون و المان‌های انرژیکی که در بدن بیمار اتفاق می‌افتد و بزرگی و التهاب پروستات تعداد جلسات درمان تعیین می‌شود که معمولا تعداد ۲۰ جلسه در نظر گرفته می‌شود. البته این تعداد به روش و نوع درمان طب سوزنی بستگی دارد.

کاشت سوزن و طب سوزنی سنتی یا چینی دو شیوه‌ای هستند که برای درمان خوش خیمی پروستات موثر هستند.

برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات در صورتی که از طب سوزنی چینی استفاده شود هفته‌ای ۲ تا ۳ بار این روش درمانی روی بیمار انجام می‌شود که امکان استفاده از این روش در فواصل زمانی بلند مدت نیز وجود دارد، به عنوان مثال می‌توان طب سوزنی چینی را ماهی یک بار روی بیمار انجام داد.

نقاط طب سوزنی برای پروستات

نقاط طب سوزنی برای درمان خوش خیمی پروستات شامل پایین شکم، کمر، خاجی، پاها و گوش‌ها می‌شوند.

2- پرهیزهای غذایی سنگین

برای درمان خوش خیمی پروستات پزشکان پرهیزهای غذایی سنگینی را برای بیمار تجویز می‌کنند. در این پرهیزهای غذایی بیمار باید از مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم خودداری کند. همچنین خوردن غذاهای نفاخ، نان‌های خمیری و غذاهای لعاب دار می‌تواند مشکل بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات را تشدید کند؛ بنابراین بیمار باید از خوردن این گونه غذاها خودداری کند. علاوه بر آن نیاز به اصلاح مزاج بیمار نیز می باشد.

3- مصرف روغن‌ها و مواد غذایی مفید برای درمان پروستات

برخی از مواد غذایی و روغن‌ها برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات مفید هستند و می‌توانند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنند همچنین مصرف این مواد غذایی در کاهش التهاب و کوچک شدن غده پروستات نقش فراوانی دارند.

روغن تخم کدو

یکی از روش‌های طب سنتی برای درمان پروستات روغن تخم کدو است که به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• مصرف خوراکی

با اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق روغن تخم کدو به غذا یا سالاد عملکرد پروستات ارتقا پیدا می‌کند. همچنین در افرادی که به بزرگی خوش خیم پروستات مبتلا هستند موجب کاهش نشانه‌های این بیماری و کوچک شدن غده پروستات می‌شود.

• استفاده موضعی

با ریختن چند قطره روغن در ناحیه پروستات و ماساژ دایره‌ای و ملایم آن جریان خون در ناحیه پروستات افزایش می‌یابد و ورم و التهاب غده پروستات کاهش پیدا می‌کند.

صمغ مصطکی

یکی دیگر از داروهای طب سنتی برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات صمغ مصطکی است. این ماده که به شکل شیره‌ای زرد رنگ وجود دارد طبیعتی گرم و خشک دارد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف مقدار کمی از صمغ مصطکی در کاهش نشانه‌های بیماری پروستات تاثیر فراوانی دارد.

تخم کدو خام

برای بزرگی خوش خیم پروستات استفاده از تخم کدو می‌تواند در کوچک شدن سایز پروستات و کاهش نشانه‌های این بیماری موثر باشد.

تخم خربزه، تخم هندوانه و مقداری کمی از رازیانه، اسطخدوس و جوشانده بابونه از دیگر موادی هستند که در کوچک شدن غده پروستات و کاهش التهاب آن موثر هستند.

سخن پایانی

بزرگی خوش خیم پروستات یکی از بیماری‌های شایع در مردان است‌ که‌ اغلب در سنین بالا اتفاق می‌افتد؛ اما در سال‌های اخیر سن ابتلا به این بیماری در ایران کاهش پیدا کرده‌است. بزرگی خوش خیم پروستات با نشانه‌هایی مانند تکرر ادرار، احتباس ادرار، فشار و درد در هنگام ادرار کردن و غیره همراه است.

برای درمان این مشکل شایع از روش‌هایی مانند طب سوزنی، پرهیزهای غذایی سنگین و استفاده از داروهای گیاهی استفاده می‌شود و پس از این که بیمار به وسیله این روش‌ها به مدت ۳ ماه تحت درمان قرار گرفت با انجام سونوگرافی مشخص می‌شود که اندازه غده پروستات کاهش پیدا کرده‌است.