آیا طب سوزنی برای هر فردی مفید و اثر بخش است؟

Reducing menstrual and period pain کاهش درد قاعدگی
گیاهان دارویی مفید برای کاهش درد قاعدگی و پریود
6 جولای, 2023
mouth and tooth health بهداشت دهان و دندان
طب سنتی برای بهداشت دهان و دندان چه توصیه هایی دارد؟
19 جولای, 2023
acupuncture benefits for everyone مزایای طب سوزنی برای همه

طب سوزنی چه تاثیری بر بدن دارد؟

اعتقاد بر این است که نقاط طب سوزنی سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند. این به نوبه خود مواد شیمیایی را در ماهیچه‌ها، نخاع و مغز آزاد می‌کند. این تغییرات بیوشیمیایی ممکن است توانایی‌های درمانی طبیعی بدن را تحریک کرده و بهزیستی جسمی و عاطفی را افزایش دهد. مطالعات موسسه ملی بهداشت (NIH) نشان داده است که اثر بخشی طب سوزنی به عنوان یک درمان موثر به تنهایی یا در ترکیب با درمان‌های مرسوم در موارد زیر قابل مشاهده است:

• حالت تهوع ناشی از بیهوشی جراحی و شیمی درمانی سرطان

• درد دندان بعد از جراحی

• اعتیاد

• گرفتگی‌های قاعدگی .

• آرنج تنیس بازان

• فیبرومیالژیا

• درد میوفاشیال

• آرتروز

• درد کمر

• سندرم تونل کارپال

• آسم

• همچنین ممکن است به توانبخشی بعد از سکته مغزی کمک کند.

از آنجایی که مطالعات علمی به طور کامل نحوه عملکرد طب سوزنی در چارچوب طب غربی را توضیح ندادهاند، اثر بخشی طب سوزنی بطور قطع همچنان مورد بحث است. هنگام تصمیم‌گیری در مورد طب سوزنی مهم است که اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

• ابتدا در مورد طب سوزنی با پزشک خود صحبت کنید. طب سوزنی برای همه نیست. در مورد تمام درمان‌ها و داروهایی (مکمل‌های غذایی، نسخه و بدون نسخه) که مصرف می‌کنید بحث کنید. اگر ضربان ساز دارید، در معرض خطر عفونت هستید، مشکلات پوستی مزمن دارید، باردار هستید یا ایمپلنت سینه یا سایر ایمپلنت‌ها دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اگر این موارد را ذکر نکنید، ممکن است طب سوزنی برای سلامتی شما خطرناک باشد.

• به تشخیص بیماری توسط پزشک طب سوزنی تکیه نکنید. اگر تشخیصی از پزشک دریافت کرده‌اید، ممکن است بخواهید از او بپرسید که آیا طب سوزنی ممکن است اثر بخش باشد یا خیر.

• یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز را انتخاب کنید. پزشک خود شما ممکن است منبع خوبی برای ارجاع به یک فرد دارای مجوز یا گواهی باشد. دوستان و اعضای خانواده نیز ممکن است منابع خوبی برای معرفی باشند.

• هزینه‌ها و پوشش بیمه‌ای را در نظر بگیرید. قبل از شروع درمان، از متخصص طب سوزنی در مورد تعداد درمان‌های مورد نیاز و هزینه درمان‌ها بپرسید. برخی از بیمه گران هزینه طب سوزنی را پوشش می‌دهند در حالی که برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. مهم است که قبل از شروع درمان بدانید که آیا طب سوزنی تحت پوشش بیمه شما است یا خیر.

عوارض جانبی شایع طب سوزنی عبارتند از درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل وارد شدن سوزن‌ها. سوزن‌های یکبار مصرف برای عملکرد استاندارد لازم هستند، تا خطر عفونت به حداقل برسد. همه کاندیدای مناسبی برای طب سوزنی نیستند. قبل از انجام درمان طب سوزنی، حتماً به پزشک اطلاع دهید که: اختلال خونریزی دارید یا خیر. در صورت داشتن اختلال خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون، احتمال خونریزی یا کبودی ناشی از سوزن‌ها ممکن است افزایش یابد. ضربان ساز نداشته باشید. طب سوزنی الکتریکی که شامل اعمال پالس‌های الکتریکی خفیف بر روی سوزن‌ها می‌باشد ممکن است به طور بالقوه در عملکرد ضربان ساز تداخل ایجاد کند.در افراد باردار تحریک برخی از نقاط طب سوزنی باعث تحریک زایمان شده که می‌تواند به زایمان زودرس منجر گردد.

اثر بخشی طب سوزنی برای افراد در هر سنی قابل مشاهده است. در کودکان کوچکتر، سوزن‌های بسیار کوتاه استفاده می‌شود و برای مدت طولانی در بدن باقی نمی‌مانند. همچنین، اغلب برای درمان کودکان از سوزن‌های کمتری نسبت به بزرگسالان استفاده می‌شود. سن کودک، اندازه بدن و عارضه‌ایی که تحت درمان قرار می‌گیرد، همه عواملی هستند که متخصص طب سوزنی هنگام تصمیم گیری برای درمان در نظر می‌گیرد. هنگام درمان بزرگسالان، سوزن‌ها معمولاً به مدت 20 تا 30 دقیقه در محل قرار می‌گیرند تا به فرد اجازه استراحت داده شود و از مزایای درمان بهره‌مند شوند. نیازهای بهداشتی کودک می‌تواند با بزرگسالان متفاوت باشد، بنابراین ملاحضات طب سوزنی بر این اساس متفاوت است.