طب سنتی برای بهداشت دهان و دندان چه توصیه هایی دارد؟

acupuncture benefits for everyone مزایای طب سوزنی برای همه
آیا طب سوزنی برای هر فردی مفید و اثر بخش است؟
13 جولای, 2023
Eliminate nausea and vomiting رفع تهوع و استفراغ
طب سنتی چه پیشنهاداتی برای رفع تهوع و استفراغ دارد؟
31 جولای, 2023
mouth and tooth health بهداشت دهان و دندان

علاقه عمومی فزاینده‌ای به استفاده از طب سنتی در سطح بین المللی وجود دارد، با این حال تحقیقات کمی در مورد استفاده از طب سنتی توسط عموم در بهداشت دهان و دندان وجود دارد. با این حال، یک روند نوظهور استفاده از طب سنتی در دندانپزشکی برای تسکین درد دندان، التهاب پریودنتال و بیماری‌های مخاطی دهان در حال شکل‌گیری است. بهداشت دهان و دندان و تقویت سیستم ایمنی طبیعی بدن می‌توانند با هم از بیماری‌های دندانی جلوگیری کند. در اینجا است که چگونه طب سنتی می‌تواند در حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند. طب سنتی یک رویکرد جامع نسبت به سلامت دهان و دندان ارائه می‌دهد. این ساختارهای بیولوژیکی با بسیاری از اندام‌های حیاتی مانند ریه‌ها، طحال، قلب، کلیه‌ها، کبد، روده بزرگ، معده و روده کوچک ارتباط نزدیکی دارند. اساساً، سلامت دهان و دندان می‌تواند بر سلامت این اندام‌ها و بالعکس تأثیر بگذارد. طب سنتی به درمان علت اصلی پشت علائم یک بیماری دهان کمک می‌کند و به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه برای بیماری‌های دندان عمل می‌کند. با تقویت دفاع طبیعی بدن، می‌توان سلامت دهان و دندان را بهبود بخشید تا از اختلالات دندانی و لثه جلوگیری کرد.

نشانه‌های عدم رعایت بهداشت دهان و دندان چیست؟

چندین علامت هشدار دهنده وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده مشکلات سلامت دهان و دندان باشد. شایع‌ترین علائم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان عبارتند از:

• خونریزی لثه

• پوسیدگی دندان

• بوی بد دهان مزمن

• لق شدن دندان‌ها

• تحلیل لثه

• زخم‌های دهانی که از بین نمی‌روند.

• دندان درد

• تورم فک

• ژنژیووستوماتیت، عفونت دهان ناشی از باکتری‌ها یا ویروس های خاص

راه‌های طبیعی برای تقویت بهداشت دهان و دندان:

• روغن خوراکی با کیفیت بالا (مانند روغن نارگیل) به مدت 20 دقیقه در اطراف دهان چرخانده شود. این فرآیند به تمیز نگه داشتن دندان‌ها و حذف پلاک‌های ساخته شده کمک می‌کند. روغن همچنین باکتری‌ها را از دهان حذف می‌کند و مانع از چسبیدن آن به دندان می‌شود.

• خوردن کربوهیدرات در طول روز به باکتری‌های دهان منبع غذایی ثابتی می‌دهد. باکتری‌هایی که به خوبی تغذیه می‌شوند اسید بیشتری تولید می‌کنند که به نوبه خود مینای دندان را ضعیف می‌کند. بنابراین اگر نیاز به میان وعده دارید، مطمئن شوید که بدون کربوهیدرات است یا بعد از غذا دهان خود را با آب بشویید. این باید به رقیق شدن شکر کمک کند و به بزاق کمک کند تا اسیدها را از بین ببرد.

• دندان‌ها طبیعتا متخلخل هستند و می‌توانند مواد معدنی مفید را به دست آورند یا از دست بدهند. نکته کلیدی این است که اطمینان حاصل شود که آنها بیشتر از آنچه که از دست می‌دهند مواد معدنی دریافت می‌کنند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به از بین بردن پلاک کمک می‌کند. با این حال، برای قوی نگه داشتن دندان‌ها، باید رژیم غذایی غنی از مواد معدنی داشته باشید. غذاهای غنی از مواد معدنی عبارتند از: آبگوشت حاوی استخوان (ترجیحاً خانگی)، تخم مرغ، گوشت و مرغ تغذیه شده با علف سبزی‌های با برگ تیره - کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج، قارچ، پنیر (مخصوصاً پنیرهای نرم)

• به طور خلاصه، غلات، مغزها و دانه‌ها حاوی ماده‌ای به نام اسید فیتیک هستند که جذب مواد معدنی مفید مانند روی، آهن و کلسیم را مختل می‌کنند. اگر باید غلات بخورید، بهتر است از غلات تخمیر شده استفاده کنید.

• اگر سلامت روده شما به هم ریخته باشد، می‌تواند مانع جذب مواد معدنی و مواد مغذی شود. شما ممکن است غذاهای درستی بخورید، اما اگر به درستی جذب نشوند، املاح مورد نیاز دندان‌ها تامین نمی‌شود. استرس، برخی داروها، پر کردن آمالگام، الکل، انگل‌ها و غذاهای فرآوری شده می‌توانند بر جذب املاح مفید تاثیر منفی بگذارند.

• نوشیدن آب به دفع مواد غذایی و باکتری‌ها از دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند. همچنین به رقیق شدن اسید مضر ناشی از باکتری در دهان کمک می‌کند.

• آدامس‌های بدون قند باعث تولید بزاق می‌شود که مملو از مواد معدنی تقویت کننده دندان است. اگر از خشکی دهان رنج می‌برید، آدامس بدون قند یک راه عالی برای افزایش بزاق و تقویت دندان‌های سالم است.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند. برای دریافت مشاوره و گرفتن نوبت برای دریافت خدمات طب سوزنی و طب سنتی میتوانید با شماره ۰۹۱۲۹۲۲۶۱۷۱ تماس گرفته یا با کلینیک ایشان در ونک با شماره ۸۸۶۵۵۱۳۸ یا در زعفرانیه با شماره ۲۲۱۸۳۱۶۲ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس اپ

فرم تماس

(+۹۸) ۹۱۲۹۲۲۶۱۷۱