طب سوزنی به بهبود درد دندان کمک می کند؟

Attention disorder and distraction درمان حواس پرتی
طب سوزنی به اختلال حواس و حواس پرتی کمک می کند؟
18 ژوئن, 2023
Reducing menstrual and period pain کاهش درد قاعدگی
گیاهان دارویی مفید برای کاهش درد قاعدگی و پریود
6 جولای, 2023
toothache treatment acupuncture درمان دندان درد طب سوزنی

درد دندانی حاد را بسیاری از افراد صرفه‌نظر از جنس، سن یا نژاد تجربه می‌کنند و شایع‌ترین دلیل تقاضا برای مراقبت‌های بهداشتی، به‌ویژه مراقبت‌های فوری دندانپزشکی است که در مراکز مراقبت‌های اورژانسی ارائه می‌شود. درد دندان غذا خوردن و، صحبت کردن را سخت می کند، حتی درست فکر کردن را مختل می‌کند. درد دهانی که در رابطه با مشکلات دندان‌ها یا دندان دردناک احساس می‌شود، اغلب درد عصبی است که ممکن است در یک مکان شدید باشد یا به سایر قسمت‌های صورت و سر شما سرایت کند. درد به عنوان یکی از علائم رایج یک بیماری دهان در نظر گرفته می‌شود و برای کنترل آن، در مورد استفاده از درمان‌های جایگزین همراه با درمان معمولی اتفاق نظر وجود دارد. درمان مرسوم برای مدیریت درد دندان شامل تشخیص وضعیت ایجاد کننده درد، درمان دندانپزشکی و دارو است.

طب سوزنی اثرات بی‌حسی دارد، درد را کاهش می‌دهد و خونریزی لثه را در حین و بعد از عمل‌های دندانپزشکی کاهش می‌دهد. سه تحقیق مستقل این یافته‌ها را تایید می‌کند. در یک مطالعه گزارش شده است طب سوزنی از بی‌حسی موضعی بهتر عمل کرده و اثرات بی‌حسی بهتری برجای گذاشت. دو تحقیق دیگر طب سوزنی را برای کاهش درد موثر می‌دانند و نتیجه گرفته‌اند که طب سوزنی به طور قابل توجهی خونریزی لثه را در حین و بعد از کشیدن دندان کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه هونان طب سنتی چینی اثرات بی‌حسی طب سوزنی و یک بی‌حس کننده موضعی را در طول کشیدن دندان مقایسه کردند. نتایج کارآزمایی بالینی کنترل‌شده، طب سوزنی را مؤثرتر از تزریق ترکیبی آرتیکائین هیدروکلراید نشان داده است. در این مطالعه در مجموع 60 نفر در شرکت کردند. بیماران از بخش دندانپزشکی اولین بیمارستان وابسته دانشگاه طب سنتی چینی هونان بودند. به صورت تصادفی در یک گروه درمان طب سوزنی و یک گروه کنترل، با 30 نفر در هر گروه، تقسیم شدند. برای بیماران گروه کنترل، تزریق ترکیبی آرتیکائین هیدروکلراید قبل از کشیدن دندان انجام شد. تزریق ترکیبی هیدروکلراید آرتیکاین یک محلول استریل و آبی حاوی آرتیکائین (4٪) و اپی نفرین (1:100000) است که هر دو معمولاً در طی مراحل دندانپزشکی استفاده می‌شوند. گروه درمان فقط طب سوزنی دریافت کرده بودند. نقاط طب سوزنی اولیه انتخاب شده برای گروه درمان به شرح زیر بود:

LI4 (هگو)

ST44 (نیتینگ)

ST7 (ژیاگوان، در سمت جراحی)

ST6 (جیاچی، در سمت جراحی)

برای کشیدن دندان‌های نیش، CV24 (Chengjiang) در سمت جراحی نیز اضافه شد.

درمان با بیماران در وضعیت خوابیده به پشت و در هنگام باز شدن دهان آغاز شد. پس از ضدعفونی کردن محل های طب سوزنی، یک سوزن رشت‌ ای یکبار مصرف با قطر 0.35 میلی‌متر با سرعت بالا به هر نقطه طب سوزنی وارد شد.

محققان بیمارستان طب سنتی چینی ناحیه نانجینگ جیانگنینگ نتایج مشابهی در تحقیقات مستقل خود داشتند که در مجله طب سنتی چینی هنان منتشر شد. محققان تشخیص دادند که طب سوزنی در طول کشیدن دندان اثر بی‌حسی ایجاد می‌کند. از بین 32 بیمار دریافت کننده درمان‌های طب سوزنی، 24 نفر (75%) نتایج کلاس I، 6 بیمار (19%) نتایج کلاس II و تنها 2 (6%) از بیماران دارای نتایج کلاس III یا IV بودند. نقطه طب سوزنی اولیه مورد استفاده در مطالعه L14 بود. نقاط طب سوزنی اضافی برای ملاحظات تشخیصی خاص اضافه می‌شد.

طب سوزنی بر روی انتقال دهنده‌های عصبی که سیگنال‌ها را بین قسمت‌های بدن و مغز حمل می‌کنند، عمل می‌کند و به مسدود کردن احساس درد و تسکین درد دندان کمک می‌کند. بررسی‌های مستقل نشان می‌دهد که طب سوزنی یک گزینه مهم بیهوشی و درمانی در روش‌های دندانپزشکی و برای کنترل درد دندان است. طب سوزنی در طول کشیدن دندان اثر بی‌حسی دارد و خونریزی فراوان لثه را پس از اتمام عمل کاهش می‌دهد. پروتکل‌های متداول شامل استفاده از نقاط طب سوزنی بر روی نصف النهار معده یانگ مینگ پا (به عنوان مثال، Neiting، Xiaguan، Jiache) و نصف النهار دستی یانگ مینگ معده (به عنوان مثال، Hegu، Quchi) است.