Iron deficiency in women and children فقر آهن در زنان و کودکان
طب سوزنی روشی موثر در درمان انواع دردهای گوارشی
4 مه, 2023
phobias contorl کنترل فوبیا طب سوزنی

فوبیا چیزی بیش از یک ترس ساده است و زمانی ایجاد می‌شود که فرد شروع به سازماندهی زندگی خود حول محور اجتناب از چیزی که از آن می‌ترسد اعم از حیوان، شی، مکان یا موقعیت کند. فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است. اگر فوبیا دارید، نیاز شدیدی به اجتناب از هرگونه تماس با منبع اضطراب خود خواهید داشت. تماس با عامل فوبیا یا حتی تصور این موضوع می‌تواند شما را مضطرب کند و ممکن است باعث حملات پانیک شود.

شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی به علائم خاصی از اضطراب کمک می‌کند. با این حال، محققان هنوز در تلاشند تا تأثیر طب سوزنی را بر انواع خاصی از اضطراب، مانند انواع فوبیا، حملات پانیک، اختلال استرس پس از سانحه، و اختلال وسواس فکری- اجباری تعیین کنند

براساس یافته‌های یک مطالعه که در مجله طب سوزنی در پزشکی منتشر شده است، استفاده از طب سوزنی ممکن است برای هر پنج نفری که تصور می‌شود به فوبیای دندان‌پزشکی مبتلا هستند، آرامش بخش باشد. در این مطالعه مشاهده شد پنج دقیقه درمان با سوزن‌هایی که در دو نقطه خاص طب سوزنی در بالای سر قرار داده شده بود، به هر 20 بیمار این امکان را داد که بر ترس خود غلبه کنند.

طب سوزنی و سایر روش‌های طب سنتی چینی، از جمله گیاهان دارویی و تکنیک‌های حرکتی مانند تای‌چی، ممکن است راه‌حلی جایگزین برای حملات پانیک ناشی از کلاستروفوبیا، بدون عوارض جانبی یا نیاز به حل مشکل با جلسات گفتگو درمانی ناراحت‌کننده ارائه دهند. کلاستروفوبیا نوع خاصی از اختلال اضطرابی است که در آن ترس از قرار گرفتن در یک فضای بسته می‌تواند علائمی شبیه به حملات پانیک ایجاد کند. احساسات کلاستروفوبیک مانند مضطرب بودن، نفس زدن بیش از حد، عرق کردن، لرزش و ضربان قلب سریع را می‌توان با طب سوزنی و طب سنتی کاهش داد. گاهی اوقات کلاستروفوبیا می‌تواند مانع از کمک گرفتن فرد برای سایر مشکلات سلامتی شود. به عنوان مثال، ممکن است باعث شود فرد از انجام MRI اجتناب کند. برخی از افراد ممکن است از مراجعه به مطب پزشک بترسند، که اغلب به معنای روبرو شدن با آسانسور، سرویس بهداشتی عمومی و سایر اتاق‌های کوچک بدون پنجره است. برخی از زنان گزارش می‌دهند که در دوران بارداری احساس کلاستروفوبیک می‌کنند، گویی در داخل بدن خود "به دام افتاده‌اند". بر اساس طب سنتی چینی، ارگان‌هایی که با ترس مرتبط هستند، کلیه‌ها، کبد و قلب‌اند. به ویژه ضعف کلیه می‌تواند باعث ترس و اختلالات روانی شود. این نوع اختلالات روانی همچنین می‌تواند با عدم تعادل در انرژی‌های یین و یانگ و کاهش خونرسانی مرتبط باشد. بنابراین، رویکرد یک متخصص طب سوزنی برای درمان کلاستروفوبیا ممکن است بر تقویت و تغذیه کلیه‌ها تمرکز کند و در عین حال کبد و قلب را تسکین دهد.

یک مطالعه بیمارانی را که می‌دانستند طی انجام MRI احساسات کلاستروفوبیک دارند مقایسه کرد. برخی از آنها با طب سوزنی بر اساس نقاط طب سوزنی رایج در طب سنتی چینی درمان شدند. به بیماران گروه کنترل طب سوزنی ساختگی داده شد (در واقع تحریک نقاطی که با تئوری طب سنتی مطابقت ندارد). آنها به این نتیجه رسیدند که درمان واقعی طب سوزنی یک اثر درمانی برای کلاستروفوبیا با نرخ اثربخشی 92٪ ارائه می‌دهد. به این معنی که بیماران در طول MRI توانستند آرامش خود را حفظ کنند.

در یک مطالعه موردی زنی که از سال‌های نوجوانی علائم کلاستروفوبیک را تجربه کرده بود، از جمله تنگی نفس، لرزش، تعریق و از دست دادن کنترل حرکتی در دست‌ها و پاهایش، پس از شش جلسه درمان طب سوزنی، بهبودی زیادی را گزارش کرد: از جمله احساس آرامش، بدون سردرد، تپش قلب، یا اضطراب.

همچنین طب سوزنی گوش نتایج امیدوارکننده‌ای در درمان آسیب‌های روانی و اختلالات اضطرابی مانند فوبیا و حملات پانیک نشان داده است. این روش با کاربرد فنی نسبتا آسان و سریع خود می‌تواند ابزاری ضروری برای پزشکان باشد. با این حال، مکانیسم اثر آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

در حالی که ما باید درک بهتری از نحوه تاثیر طب سوزنی بر اضطراب، حملات پانیک و فوبیا داشته باشیم، تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی به عنوان یک گزینه قابل دوام و ایمن، نویدبخش است. اگر اضطرابی دارید که به روش‌های درمانی دیگر پاسخ نداده است، یا صرفاً علاقه‌مند به امتحان چیز جدیدی هستید، طب سوزنی قاعدتا علائم شما را بدتر نخواهد کرد.