طب سوزنی برای بیماریهای خودایمنی اثربخش است؟

air polution آلودگی هوا طب سنتی
پیشنهادات طب سنتی برای مقابله با آلودگی هوا
19 ژانویه, 2023
ear health & acapuncture سلامت گوش و طب سوزنی
اثرات طب سوزنی بر سلامت گوش
3 فوریه, 2023
Autoimmune disease and acupuncture بیماری خود ایمنی طب سوزنی

بیماری خودایمنی وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول و بافت‌های خودی حمله می‌کند. عملکرد سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها است. یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند بین پاتوژن‌ها و سلول‌های سالم خود تمایز قائل شود، اما در طی یک بیماری خودایمنی، بدن سلول‌ها و بافت‌های سالم خود را با عوامل بیماری‌زا اشتباه گرفته و به آنها حمله می‌کند.

انواع مختلفی از بیماری‌های خودایمنی وجود دارد. یک بیماری خودایمنی می‌تواند یک قسمت خاص از بدن یا کل بدن را به طور سیستماتیک تحت تأثیر قرار دهد. بیماری‌های خودایمنی بسته به شرایط به روش‌های مختلفی بروز می‌کنند، با این حال، برخی از علائم اولیه اولیه بیماری خودایمنی شامل خستگی، دردهای عضلانی، قرمزی و تورم، تب، مشکل تمرکز، بی‌حسی، گزگز، ریزش مو و بثورات پوستی است. برخی از شایع‌ترین بیماری‌های خودایمنی عبارتند از آرتریت روماتوئید، مولتیپل اسکلروزیس، لوپوس، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری سلیاک، تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریو.

در علم پزشکی معمولاً بیماری خودایمنی را با داروهایی مانند سرکوب کننده‌های ایمنی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درمان می‌کند. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی خودایمنی ممکن است در کاهش التهاب و جلوگیری از تشدید بیماری‌های خودایمنی مفید باشد. در پزشکی مدرن علت دقیق ایجاد بیماری‌های خودایمنی مشخص نیست. با این حال، پیشنهاد می‌شود که ژنتیک، عفونت‌ها، رژیم غذایی و عوامل محیطی همگی ممکن است عاملی برای شروع خودایمنی باشند. با توجه به پیچیدگی درمان اختلالات خودایمنی، راه حل‌های پزشکی مختلف از جمله طب سوزنی و طب سنتی به ویژه برای استفاده در ارائه تسکین درد، تنظیم سیستم ایمنی، مدیریت علائم و بهبود کیفیت کلی زندگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگرچه در طب سنتی نیز دلیل خاصی برای اینکه چرا بیماری‌ خودایمنی رخ می‌دهد وجود ندارد، با اینحال علائم بیماری‌های خودایمنی را می‌توان بر اساس الگوهای طب سنتی طبقه‌بندی کرد و بر این اساس درمانی برای آن ارائه کرد. از آنجا که در طب سنتی چینی ریشه اکثر بیماری‌ها عدم تعادل در بدن در نظر گرفته می‌شود، از این‌رو از روش‌های مختلف مانند طب سوزنی برای بازگرداندن تعادل در بدن استفاده می‌شود.

تحقیقات بالینی نشان داده است که طب سوزنی باعث پاسخ‌های فیزیکی در سلول‌های عصبی، غده هیپوفیز و بخش‌هایی از مغز می‌شود. این پاسخ‌ها می‌توانند باعث تحریک و رهاسازی پروتئین‌ها، هورمون‌ها و مواد شیمیایی مختلفی در بدن شوند، که برخی از عملکردهای بدن را کنترل می‌کنند. ادعا می‌شود که با این اقدامات، طب سوزنی بر فشار خون، دمای بدن و سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. طب سوزنی روشی ایمن و موثر برای درمان بیماری‌های خودایمنی در نظر گرفته می‌شود. طب سوزنی می‌تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک کند و پاسخ ایمنی را به تعادل بازگرداند. طب سوزنی همچنین برای کاهش التهاب سیستمیک، که می‌تواند باعث تشدید علائم خودایمنی شود، نیز مفید است. طب سوزنی همچنین می‌تواند به درمان درد کمک کند، که بسیاری از بیماران خودایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی باعث ترشح اندورفین می‌شود، پاسخ بدن به درد را تقویت می‌کند

با این همه استفاده از طب سوزنی برای مدیریت علائم قابل توصیه می‌باشد و نه درمان قطعی. به عنوان مثال، در شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس، طب سوزنی می‌تواند در مورد بی حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها یا مثانه نوروژنیک کمک کند. برای شرایط آرتریت، طب سوزنی می‌تواند به کاهش تورم و درد به طور موقت کمک کند.