کنترل ام اس در دوران بارداری و شیردهی با استفاده از طبسنتی

درمان گرمازدگی در فصل تابستان با استفاده از درمان‌های سنتی
25 مه, 2021
anorexia-in-kids-and-teenager بی اشتهایی در کودکان ونوجوانان
طب سنتی برای بی‌اشتهایی در کودکان و نوجوانان چه راهکارهایی دارد؟
27 مه, 2021
ms-treatment-in-pregnancy درمان ام اس در بارداری

بارداری یکی از نگرانی‌های جدی در افراد مبتلا به ام اس است. ام اس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی در افراد جوان است. در حقیقت ام اس یک بیماری خودایمنی است که با التهابات سلول‌های عصبی، تخریب غشای میلین و آسیب‌های مغز و نخاع شناخته می‌شود. بر اساس گزارشات آماری این بیماری بیش از 2.5 میلیون فرد در سراسر دنیا را درگیر کرده و با نسبت 3 به 1 در زنان نسبت به مردان رایج‌تر است. این بیماری عمدتا در دهه سوم و چهارم زندگی بروز می‌کند که مصادف با سن بارداری یا شیردهی در زنان می‌باشد. علیرغم توسعه انواع داروهای اصلاح کننده بیماری (disease modifying drugs) جهت بهبود موثر ام اس، اما اثرات این داروها در افراد باردار، یا افرادی که قصد بارداری داشته یا در دوران شیردهی هستند چندان مشخص نیست.

مدرک علمی مبنی بر تاثیر ام اس بر توان بارداری زنان وجود ندارد. خوشبختانه بر اساس نتایج پژوهش‌های مختلف، به نظر نمی‌رسد بارداری نیز سرعت گسترش ام اس را افزایش دهد یا اثرات آن را بدتر کند. اگرچه ام اس بدلیل عوارض جسمی که دارد مانند ضعف عضلانی، عدم کنترل تعادل و خستگی می‌تواند فرایند بارداری را مشکل کند اما همچنان به متخصصان توصیه می‌شود همانطور که مادران سالم بعد از ابتلا به یک بیماری طی بررسی وضعیت سلامت جسمی و داروهای مصرفی تشویق به بارداری و شیردهی می‌شوند، مادران مبتلا به ام اس را نیز تشویق به شیردهی کنند. در برخی مطالعات مشاهده شده است که در دوران بارداری حتی احتمال عود ام اس کاهش می‌یابد، همچنین شیردهی نیز در بعضی افراد ریسک عود مجدد را کاهش داده است.

کنترل ام اس با طب سنتی

تمایل به استفاده از طب مکمل، دستورالعمل‌های طب سنتی و خصوصا گیاهان دارویی برای کنترل ام اس در طی یک دهه اخیر افزایش یافته است. استفاده از گیاهان دارویی به عنوان یک استراتژی مفید در درمان انواع بیماری‌ها از گذشته تاکنون شناخته می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که انواع مختلف گیاهان دارویی اثرات درمان مختلفی در انواع بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت و اختلالات عصبی دارند. اخیرا مشاهده شده است برخی از گیاهان دارویی اثرات مفیدی در ترمیم غشای میلین و تسکین التهابات عصبی دارند. برخی از این گیاهان دارویی عبارتند از:

• چای بابونه:
  • بابونه یکی از گیاهان دارویی است که طی قرن‌ها در طب سنتی به عنوان ترکیب آرامش بخش استفاده می‌شود. چای بایونه مانند یک آرام‌بخش ملایم عمل کرده، به آرامش اعصاب، کاهش اضطراب و رفع کم‌خوابی یا بی‌خوابی کمک می‌کند.

• کهن‌دار (Ginkgo biloba L):
  • عصاره برگ‌های درخت جینکو در طب سنتی چینی برای بهبود عملکرد روحی و حافظه استفاده می‌شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که عصاره این گیاه دارویی دارای خاصیت ضدالتهاب بوده و به عنوان مهار کننده فاکتور فعال‌کننده پلاکت عمل می‌کند که در کنترل ام اس مفید است.

• زنجبیل:
  • یکی از گیاهان دارویی رایج در طب سنتی هندی و ایرانی است که عصاره ریشه آن غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانت، ضدالتهاب و ضدسرطان است. این گیاه به علت خواص ضدالتهابی در کنترل ام اس مفید است.

• زردچوبه:
  • زرد چوبه نیز یکی دیگر گیاهان دارویی رایج در طب سنتی است. عصاره این گیاه حاوی مقادیر زیادی از ترکیبی به نام کورکومین است که بر اساس مطالعات متعدد اثرات دارویی فراوانی برای آن شناسایی شده است از جمله به عنوان ضدالتهاب، ضد تومور و آنتی اکسیدانت.

• گل راعی (Hypericum perforatum L):
  • از گل راعی در طب سنتی برای کنترل اضطراب، افسردگی اختلالات روحی استفاده می‌شده است. امروزه این گیاه به علت خواص ضدالتهابی مورد توجه است و برای کنترل افسردگی ناشی از ام اس مفید می‌باشد.

• سنبل الطیب (Valeriana officinalis L.):
  • عصاره ریشه گیاه سنبل الطیب در طب سنتی یونانی برای رفع مشکلات هضم، صرع و عفونت‌های مجاری ادراری استفاده می‌شده است. همچنین از این گیاه برای درمان اختلالات خواب نیز استفاده می‌شده است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد عصاره ریشه این گیاه حاوی ترکیبی به نام والرنیک اسید است که می‌تواند در درمان اختلالات خفیف و متوسط خواب مفید باشد. ازینرو می‌تواند به بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به ام اس مفید باشد.

• سیاه دانه:
  • دانه و روغن گیاه سیاه دانه سابقه طولانی در طب سنتی برای درمان سردرد، درد کمر و مشکلات گوارشی دارد. بر اساس مطالعات اخیر خواص دارویی مختلف مانند ضدسرطان، ضدباکتری، ضدالتهاب، آنتی اکسیدانت و مسکن برای این گیاه گزارش شده است که میتواند در کنترل ام اس نیز مفید باشد.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.

برای دریافت مشاوره و گرفتن نوبت برای دریافت خدمات طب سوزنی می‌توانید با کلینیک ایشان در ونک با شماره 88655138 یا در زعفرانیه با شماره 22183162 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با شماره تماس 09129226171 جهت هماهنگی برای مراجعه تماس گرفته یا پیام کوتاه بفرستید.