طب سوزنی به عنوان یک درمان کمکی برای صرع

mouth sores treatment درمان آفت دهاتی
چه گیاهان دارویی برای آفت دهانی مفید است؟
14 سپتامبر, 2022
brain tumor treatment درمان تومور مغزی
آیا طب سوزنی بر توده های مغزی اثرگذار است؟
30 سپتامبر, 2022
epilepsy treatment with acupuncture درمان صرع طب سوزنی

از دست دادن ناگهانی هوشیاری، تشنج یا تکان دادن اعضای بدن، خیره شدن، احساس ترس، اضطراب و دژاوو اینها همه نشانه‌های احتمالی تشنج هستند. صرع یک اختلال عصبی مزمن و از شایع‌ترین اختلالات مغز است که باعث بروز انواع تشنج و در نتیجه ناتوانی‌های عصبی روانی در تمام سنین می‌شود. صرع در حقیقت اصطلاحی است که به انواع مختلف تشنج اشاره می‌کند.

علت تشنج چیست؟

فعالیت الکتریکی غیرمعمول در سلول‌های مغز می‌تواند انواع مختلفی از تشنج را ایجاد کند، بسته به اینکه چه ناحیه‌ای از مغز تحت تأثیر قرار گرفته است. در برخی موارد، افراد به دلیل ضربه به سر یا عفونت مغزی مانند مننژیت شروع به تشنج می‌کنند. به نظر می‌رسد برخی از افراد با ساختار مغزی غیرعادی متولد می‌شوند که بر ناحیه‌ای از مغز که باعث تشنج می‌شود تأثیر می‌گذارد. در افراد مسن‌تر، علائم صرع ممکن است با علائم سایر بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر همراه باشد، یا تشنج ممکن است در اثر سکته مغزی یا حمله قلبی رخ دهد. تشنج می‌تواند ناشی از واکنش آلرژیک به برخی مواد غذایی باشد، مانند زمانی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک در معرض گلوتن قرار می‌گیرد. علم پزشکی هنوز علل دقیق تشنج‌هایی را که در موارد دیگر رخ می‌دهد کشف نکرده است، اما تصور می‌شود که علت آن ژنتیک باشد.

اگرچه اکثر حملات صرع‌ را می‌توان به خوبی توسط داروهای ضد صرع معمولی کنترل کرد، اما عوارض جانبی و اثرات طولانی مدت داروها وجود دارد. علاوه بر این، حدود یک سوم بیماران به داروهای ضد صرع مقاوم هستند، اگرچه در برخی از آنها مداخلات جراحی می‌تواند سودمند باشد.

تعداد زیادی از مطالعات بالینی نشان داده‌اند که طب سوزنی اثرات مطلوبی بر انواع مختلف صرع دارد. اعتقادات پیرامون اکثر انواع روش‌های طب سوزنی بر اساس این ایده بنیادی است که جریان چی غیرطبیعی فرد باعث تشنج‌های صرعی می شود. بنابراین هدف طب سوزنی بازگرداندن جریان چی در بدن فرد است، به این امید که بتواند به کنترل تشنج و در نهایت رهایی تشنج دست یابد. طبق تئوری طب سنتی چینی، صرع معمولاً به دلیل مشکلاتی در سیستم کبدی ایجاد می‌شود. افزایش یانگ کبد می‌تواند منجر به انقباض عضلات و/یا سرگیجه شود. در طب سوزنی، سوزن‌های ریزی که معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند، در نقاط طب سوزنی خاصی وارد می‌شوند. سپس سوزن‌ها دستکاری یا چرخانده می‌شوند، یا با گرما یا پالس‌های الکتریکی ملایمی تحریک می‌شوند تا انسدادهای چی را باز کند. این روش تقریباً 20 دقیقه قبل از برداشتن سوزن‌ها طول می‌کشد.

میزان استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌های مختلف مانند استئوآرتریت و سایر بیماری‌های عصبی روزبه‌روز در حال افزایش است. ترکیب موفقیت‌های بدست آمده و پذیرش روزافزون جامعه پزشکی به امید استفاده از طب سوزنی در درمان صرع نیز دامن زده است. این درحالی است که طب سوزنی به عنوان یک درمان جایگزین بدون عوارض جانبی نامطلوب در مقایسه با داروهای ضد صرع، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. طب سوزنی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مانند جراحی دارای حداقل تهاجم است. بنابراین انجام طب سوزنی به افراد این امکان را می‌دهد که از معایبی مانند سهولت تشخیص اشتباه و هزینه بالای داروهای ضد صرع اجتناب کنند.

مانند بسیاری از مشکلات سلامتی، التهاب در تشنج‌های صرع نیز نقش دارد. طب سوزنی گوش و طب سوزنی الکتریکی ممکن است اثر ضد التهابی بر روی مغز داشته باشند که به کاهش دفعات تشنج کمک می‌کند. با این حال، اثربخشی درمان طب سوزنی در درمان صرع هنوز مورد بحث است. آزمایشات بالینی گذشته اثرات درمان طب سوزنی را در کاهش دفعات و طول مدت تشنج افراد مبتلا به صرع نشان داده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کاشت کتگوت نسبت به داروهای ضد صرع مانند والپروات در کاهش علائم صرع (با کاهش 50 درصدی دفعات تشنج) اثربخشی بیشتری دارد. اما از طرف دیگر، برخی مطالعات عدم تأثیر طب سوزنی و طب سوزنی دارونما را در سرکوب تشنج‌های صرع گزارش داده‌اند. بنابراین، اثربخشی بالینی طب سوزنی در درمان صرع باید در آینده به طور گسترده‌تری مورد بررسی قرار گیرد.