آیا طب سوزنی بر توده های مغزی اثرگذار است؟

epilepsy treatment with acupuncture درمان صرع طب سوزنی
طب سوزنی به عنوان یک درمان کمکی برای صرع
20 سپتامبر, 2022
get pregnant with acupuncture اقدام به بارداری با طب سوزنی
فواید طب سوزنی پیش از اقدام به بارداری در زنان
7 اکتبر, 2022
brain tumor treatment درمان تومور مغزی

طب سوزنی روش درمانی است که طی آن سوزن‌های ظریف در نقاط خاص در بدن است. طب سوزنی اولین بار در طب سنتی آسیای شرقی آغاز شد. حدود 2000 سال پیش به بخش مهمی از طب چینی تبدیل شد. در طب سنتی چینی این اعتقاد وجود دارد که که انرژی به نام Qi در بدن در امتداد کانال‌هایی به نام نصف النهار حرکت می‌کند. و طب سوزنی ابزاری است که این جریان را برای بازیابی یا بهینه‌سازی سلامتی تغییر می‌دهد. طب سوزنی طب غربی تفسیری مدرن از طب سوزنی بر اساس تحقیقات علمی ارائه کرده است. و در پزشکی مدرن می‌توان طب سوزنی را در کنار درمان‌های مرسوم سرطان مانند داروها و رادیوتراپی بکار برد. طب سوزنی برای درمان طیف وسیعی از شرایط درد و برخی علائم دیگر استفاده می‌شود.

تحقیقات پزشکی مدرن مدعی است که طب سوزنی با تحریک اعصاب عمل می‌کند. مواد طبیعی مورفین مانند (اندورفین) را در نخاع و مغز آزاد می‌کند. این باعث تسکین درد می‌شود. طب سوزنی همچنین باعث ترشح سروتونین می‌شود. سروتونین یک مسکن است که می‌تواند احساس خوب بودن را تقویت کند. انتشار این مواد می‌تواند علائم سرطان و تومور را کاهش دهد.

افراد مبتلا به سرطان‌های مختلف حتی تومور مغزی ممکن است برای تسکین بیماری از طب سوزنی استفاده کنند. طب سوزنی در اکثر بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و کلینیک‌ها وجود دارد. پزشک ممکن است برای کاهش درد یا علائم دیگری مانند خستگی و ضعف (خستگی)، خشکی دهان، تنگی نفس و گرگرفتگی ناشی از درمان‌های ضد سرطان برای شما طب سوزنی توصیه کند. تقریباً 200هزار بیمار هر ساله با تومورهای سیستم عصبی مرکزی تشخیص داده می‌شوند که یک سوم آنها بدخیم هستند. شایع ترین تومور بدخیم مغز، گلیوم با درجه بالا است که درمان آن با برداشتن جراحی تومور و به دنبال آن یک رژیم شیمی درمانی ترکیبی با داروی Temodal (temozolomide) آغاز میشود. این درمان اغلب با اثرات سمی همراه است (به عنوان مثال، حالت تهوع، سردرد، یبوست، ضعف/خستگی، و غیره). درمان‌های طب مکمل مانند طب سوزنی و درمان‌های لمسی (رفلکسولوژی، شیاتسو و غیره) مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و مشخص شده‌اند که برای تسکین برخی از اثرات سمی درمان‌های مدرن سرطان‌ هم بی‌خطر و هم مؤثر هستند.

گلایوبلاستوما یکی از تورمورهای مغزی خطرناک است. در یک مطالعه کوهورت در سال 2022 تاثیر درمان‌های سنتی و مکمل (مانند مدیتیشن، کایروپرکتیک، طب سوزنی، همئوپاتی، یوگا و غیره) بر درمان این تومور مغزی مورد بررسی قرار گرفت. آنچه که در این بررسی گزارش شد این است که به طور خاص، مداخلات ذهن و بدن ممکن است به کاهش برخی از اثرات منفی استرس مرتبط با تشخیص و درمان تومور مغزی کمک کند. متخصصان باید بیماران مبتلا به تومور مغزی گلایوبلاستوما را تشویق کنند تا در مورد علاقه خود به درمان‌های طب سنتی و مکمل صحبت کنند و آنها را به سمت درمان‌های مبتنی بر شواهد راهنمایی کنند، که ممکن است به بهبود کیفیت زندگی آنها و برآورده کردن بخش مهمی از نیازهای بهداشتی جامعه کمک کند.

در یک مطالعه موردی در سال 2015 نیز تاثیر طب سوزنی در درمان نوع دیگری تومور مغزی به نام الیگودندروگلایوما مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مردی 54 ساله که خونریزی داخل جمجمه‌ای را تجربه کرده، و مبتلا به الیگودندروگلیوما تشخیص داده شده بود مورد بررسی قرار گرفت. دوره بقای مورد انتظار او 3 تا 6 ماه بود. بیمار طب سوزنی روزانه و فارماکوپونکچر هفتگی جینسینگ کوهی و زهر زنبور را دریافت کرد. پس از درمان به مدت 18 ماه، اندازه تومور به طور قابل توجهی در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز کاهش یافت و تشنج های شدید ناپدید شدند. در این مورد، ترکیبی از طب سوزنی و فارمکوپانکچر برای درمان الیگودندروگلیوما، این نوع تومور مغزی عودکننده موثر نشان داده شد.

بطور خلاصه، با توجه به محدودیت بررسی‌های انجام شده طب سوزنی نباید به عنوان تنها درمان سرطان و تومورهای مغزی استفاده شود. با این حال، مطالعات بالینی نشان داده‌اند که ممکن است به کاهش بسیاری از علائم و عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان کمک کند. طب سوزنی بسیار ایمن است و با درمان سرطان تداخلی ندارد. شایع‌ترین عوارض جانبی درد خفیف همراه با سوزن زدن و کبودی است.