با طب سوزنی دیابت را بخوبی کنترل کنید

درمان و کنترل سندروم روده تحریک ‌پذیر با طب سوزنی
5 مه, 2022
diabetes control with acupuncture کنترل دیابت با طب سوزنی

تکنیک های طب سوزنی توصیه شده برای درمان دیابت نوع 1 و 2 به طور چشمگیری نسبت به یکدیگر متفاوت‌اند، درست همانطور که درمان‌های طب غربی با هم تفاوت دارند. این دو بیماری از نظر علل ایجاد با یکدیگر متفاوت‌اند و روش‌هایی طب سوزنی نیز بر اساس نوع علائم دیابت که می‌خواهید درمان کنید تجویز می‌شوند. در طب سوزنی برای کمک به کاهش وزن، متابولیسم، عملکرد اندام‌ها و درد عصبی تکنیک یا ملاحضات متفاوتی وجود دارد. یکی از تکنیک‌های طب سوزنی که به شدت مورد مطالعه قرار گرفته و به نوروپاتی دیابتی می‌پردازد، درمان مبتنی بر مچ است. درمان شامل تحریک عمیق اعصاب مچ دست و مچ پا است.

مطالعات در سال‌های اخیر نیز نشان داده‌اند که طب سوزنی ممکن است با بهبود سطح قند خون، تسکین علائم نوروپاتی - یکی از عوارض دیابت- و غیره به افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

در سال 2018، محققان در چین یافته‌هایی را منتشر کردند که نشان داد چگونه نقاط خاص طب سوزنی به بهبود علائم دیابت در موش‌های دیابتی کمک می‌کنند. در این مطالعه که در مجله Acupuncture in Medicine چاپ شده است، پژوهشگران مشاهده کردند که تیمار موش‌ها با طب سوزنی الکتریکی قرار تنها در عرض 3 هفته، می‌تواند:

• سطح گلوکز یا قند خون را کاهش دهد

• سطح انسولین را افزایش دهد

• تحمل گلوکز را بهبود بخشد

در مطالعه مروری که قبلتر در سال 2016 در مجله Acupuncture in Medicine به چاپ رسیده بود نیز طی بررسی پژوهش‌های انسانی و حیوانی از طب سوزنی استفاده کرده بودند گزارش شد که: طب سوزنی یک درمان معتبر برای مقاومت به انسولین می‌تواند باشد و به عنوان یک درمان آینده برای حساسیت به انسولین مناسب است. محققان پیشنهاد کردند که افراد می‌توانند از طب سوزنی الکتریکی به تنهایی یا با درمان‌های دیگر استفاده کنند. درمان‌های جایگزین ممکن شامل اقدامات رژیمی و گیاهان چینی باشد.

همچنین در سال 2015 نیز مقاله‌ای درمجله Acupuncture in Medicine منتشر شد، که مطالعاتی را مرور کرد که روی موش‌ها انجام شده بود و در آن دانشمندان همزمان طب سوزنی الکتریکی را با داروی ضد دیابت، متفورمین، ترکیب کرده بودند. آنها به دنبال پاسخ‌های بهتر کاهش دهنده گلوکز و حساسیت بیشتر به انسولین بودند. محققان دریافتند که استفاده همزمان طب سوزنی در مقایسه با تجویز متفورمین به تنهایی، اثرات کاهش گلوکز بهتر و حساسیت به انسولین بیشتری برجای می‌گذارد.

با اینحال به نظر تقریبا هیچ یک از مطالعات به فرآیندها و مکانیسم‌هایی که ممکن است توضیح دهند که چگونه طب سوزنی دقیقاً برای مدیریت علائم دیابت عمل می‌کند، نپرداختند.

یکی از مکانیسم‌های احتمالی این است که طب سوزنی ممکن است سطح کورتیزول را تنظیم کند. کورتیزول هورمونی است که بدن را برای احساس استرس تحریک می‌کند. در درمان دیابت با طب سوزنی این اعتقاد وجود دارد که واکنش هورمونی ایجاد شده توسط طب سوزنی می‌تواند به تعادل بخش‌هایی از بدن که قادر به تنظیم خود به خودی سطح قند خون نیستند کمک کند. نکته مهم این است که طب سوزنی این کار را بدون عوارض جانبی مضر مانند آنچه برخی از درمان‌های دارویی بهمراه دارند انجام می‌دهد.

بسیاری از محققان غربی معتقدند که طب سوزنی ممکن است مواد شیمیایی مغز را تغییر دهد که بر بدن و ذهن تأثیر می‌گذارد. این یعنی قدرت شفابخش طب سوزنی ممکن است ناشی از تأثیر آن بر سیستم عصبی، هورمون‌ها و مواد شیمیایی مغز خصوصا اندورفین‌ها باشد.

از اینرو یکی دیگر از مزایای طب سوزنی در افراد دیابتی کمک به تسکین دردهای نوروپاتی است. اگر دیابت دارید، احتمالاً می‌دانید که این بیماری از سیستم غدد درون ریز سرچشمه می‌گیرد. هورمون‌هایی تولید شده توسط این غدد، اندام‌های بدن را تحریک می‌کنند تا سطح قند خون را کنترل کنند. کسانی که مزایای درمان دیابت را با طب سوزنی تبلیغ می‌کنند به این واقعیت اشاره می‌کنند که طب سوزنی باعث تحریک اندورفین می‌شود. اندورفین‌ها به بیان ساده، هورمون‌هایی هستند که احساسات مثبت را در بدن تحریک و همچنین احساس درد را مسدود می‌کنند.