درمان و کنترل سندروم روده تحریک ‌پذیر با طب سوزنی

طب سوزنی و اثربخشی آن بر کارکرد تیروئید
11 مه, 2022
IBS treatment with acupuncture درمان سندروم روده تحریک‌پذیر طب سوزنی

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است که با درد یا ناراحتی شکمی که همراه با بی‌نظمی در دفع مدفوع است مشخص می‌شود. تخمین زده می شود که سندروم روده تحریک‌پذیر تقریباً 11.2٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار دهد. این اختلال تأثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی و شیوع بیماری دارد. یبوست ناشی از سندروم روده تحریک‌پذیر و اسهال ناشی از آن دو زیرگروه اصلی ازین بیماری هستند که تقریبا در دو سوم افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر ایجاد می‌شود. در حال حاضر به دلیل عدم درک صحیح از پاتوفیزیولوژی سندروم روده تحریک‌پذیر، استراتژی درمانی به جای اصلاح بیماری، تماما بر کنترل و مدیریت علائم ناشی از بیماری تمرکز دارند.

مدیریت فعلی سندروم روده تحریک‌پذیر شامل اصلاح سبک زندگی، رژیم‌های غذایی تخصصی، درمان روانشناختی و درمان‌های دارویی است. داروهای مختلفی برای درمان دارویی استفاده می‌شود، از جمله داروهای ضد اسپاسم، داروهای ضد افسردگی با دوز کم، ملین‌ها و ضد اسهال‌ها. با این حال، چنین داروهایی تنها به طور موقت علائم را تسکین می‌دهند و نرخ عود بالا (حدود 40٪ بعد از قطع درمان پس از 3 ماه) مشاهده شده است. علاوه بر این، عوارض جانبی این داروها از جمله سردرد، سرگیجه، خشکی دهان و بی‌خوابی را نمی‌توان نادیده گرفت. به ویژه، عوارض جانبی شدید مانند اختلالات قلبی عروقی و کولیت ایسکمیک ممکن است با استفاده طولانی مدت رخ دهد.

طب سوزنی یک درمان جایگزین مفید برای اختلالات عملکردی دستگاه گوارش در نظر گرفته می‌شود. علائم سندروم روده تحریک‌پذیر متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد یا گرفتگی معده

• گاز

• بزرگ شدن معده و نفخ

• مخاط در مدفوع

توانایی طب سوزنی برای کاهش این علائم تمرکز بسیاری از مطالعات و نتایج متفاوت بوده است. برخی از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر ادعا می‌کنند که طب سوزنی در کمک به تسکین علائم مرتبط با آن بسیار مفید بوده است. با این حال، برخی بیماران دیگر می‌گویند که هیچ تسکینی در علائم آنها پس از طب سوزنی حاصل نشده است. مثلا در یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2010، که شامل 230 نفر مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر بود و در مجله Am J Gastroenterolچاپ شده است ، به برخی از شرکت‌کنندگان طب سوزنی و برخی دیگر یک درمان ساختگی یا طب سوزنی یا دارونما داده شد. این مطالعه همچنین شامل یک گروه کنترل بود که هیچ درمانی دریافت نکردند. محققان هیچ تفاوتی در نتایج بین کسانی که طب سوزنی دریافت کردند و کسانی که طب سوزنی ساختگی یا دارونما دریافت کردند، مشاهده نکردند. با این حال، هر دو گروه از شرکت کنندگان تسکین علائم بیشتری را نسبت به گروه کنترل تجربه کردند. این مطالعه ممکن است نشان دهد که نتایج مثبت از طب سوزنی به دلیل اثر دارونما است.

در یک مطالعه مروری در سال 2014 که در مجله World J Gastroenterol چاپ شده است، پس از بررسی چندین کارآزمایی بالینی کنترل شده این نتیجه حاصل شد که طب سوزنی به طور موثر علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را درمان می‌کند. این بررسی نشان داد که این تمرین به کاهش علائمی مانند درد شکم، نفخ، و احساس اجابت مزاج ناقص کمک می‌کند.

در یک کارآزمایی بالینی در سال 2020 که در مجله Mayo Clin Proc چاپ شده است به منظور ارزیابی اثر و ایمنی طب سوزنی برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، تاثیر این روش در مقایسه با دو داروی پلی‌اتیلن گلیکول PEG 4000 و پیناوریوم بروماید بررسی شد. این کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در 7 بیمارستان در چین و در بازه زمانی بین 3 می 2015 تا 29 ژوئن 2018 انجام شد که در آن 531 بیمار تحت بررسی قرار گرفتند. در نهایت محققان در این مطالعه نتیجه گرفتند که طب سوزنی ممکن است موثرتر از PEG 4000 یا پیناوریوم بروماید برای درمان سندروم روده تحریک‌پذیر باشد و اثرات آن تا 12 هفته طول می‌کشد.