بهبود بینایی و تقویت چشم با کمک طب سنتی

بهبود و کنترل بیماری ام اس با کمک طب سوزنی
3 مارس, 2022
Strengthen vision and eyes تقویت بینایی و چشم

مشکلات بینایی بسته به تاریخچه کلی سلامت فرد و ترجیحات غذایی وی در به کندی و به طور سیستمی بروز می‌کنند. از دست دادن بینایی در بعضی افراد تا زمانی که بیماری به مرحله حاد نرسیده باشد به جز خستگی علائم قابل توجهی دیگری ندارد. در حالی که بهترین استراتژی برای سلامت چشم، معاینه چشم با اپتومتریست است، تشخیص زودهنگام و درمان سریع می‌تواند از کاهش بینایی جلوگیری کند. بینایی یکی از ارزشمندترین حواس ماست. برای اینکه بتوانیم شاهد رویدادها، طبیعت و خاطرات ساخته شده باشیم. چشمان ما دریچه‌هایی به روح هستند و وقتی این حس را از دست می‌دهیم، بخش مهمی از آنچه هستیم را از دست می‌دهیم.

علل اولیه از دست دادن بینایی:

• عفونت باکتریایی

• داروها

• زخم یا جراحت قرنیه

• تومور چشم

• رتینیت

• رتینوپاتی دیابتی

• آب سیاه

• تخریب ماکولا مرتبط با سن

• آب مروارید

• ضربه

• کمبود ویتامین A

• عفونت‌های ویروسی چشم

• سموم و مسمومیت

• کمبود لئوتین

ارتقای سلامت چشم ما نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد، با این حال انجام تحقیقات و دانستن اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی مفید نیست، ضروری است. چند گام ساده و آسان برای کمک به جلوگیری از کاهش بینایی وجود دارد، از جمله استفاده از عینک آفتابی و کلاه در بیرون از منزل، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی که برای سلامت چشم مفید هستند، حفظ وزن مناسب، مدیریت استرس و اجتناب از دود سیگار. همه اینها روی بینایی ما تأثیر می‌گذارند.

در طب سنتی ایرانی اعتقاد بر این است که سلامت چشم به مصرف غذاهای خوب و بد ارتباط دارد. بر این اساس در طب سنتی ایرانی اعتقاد بر این است که غذاهای مضر مانند گوشت گاو، غازها، بادمجان، گل کلم و پنیر می‌توانند باعث کاهش بینایی شوند. غذاهای کم آب مانند گردو و ماهی شور و غذاهای گرم مانند سیر، پیاز و فلفل باعث خشکی چشم می‌شوند. در حالی که مواد غذایی مانند آویشن و زعفران و میوه‌هایی مانند انگور، انجیر، سیب، آلو و توت اثرات مفیدی بر سلامت چشم دارند.

در طب سنتی چینی بهبود بینایی و تقویت چشم حول محور استفاده از فرمولاسیون خوراکی گیاهان دارویی در ترکیبات مختلف واقع شده است. بر اساس طب سنتی چینی میتوان به گیاهان دارویی زیر اشاره کرد:

• گل داوودی

کبد را پاک می‌کند. قرمزی چشم‌ها را بهبود می‌بخشد و اشک ریزش بیش از حد را کاهش می‌دهد، لکه‌های شناور و تاری دید را پاک می‌کند.

• دانه‌های سلوزیا:

برای چشم‌های دردناک، قرمز، متورم و آب مروارید استفاده می‌شود.

• ریشه سودو جنسینگ

رگ‌های خونی شکسته در چشم را ترمیم می‌کند، "لکه‌های خون" را پاک می کند.

• غنچه گل بودلیا

حساسیت به نور و پارگی بیش از حد را بهبود می‌بخشد

• میوه ولف‌بری چینی یا میوه لیسیوم

بر روی کمبود Qi در کبد و کلیه تأثیر می‌گذارد و تاری دید و کاهش بینایی را اصلاح می‌کند.

• گل درخت پاگودا

برای درمان سرگیجه، تاری دید و قرمزی چشم به دلیل گرمای کبد استفاده می‌شود.

• چشم چشم (Eyebright)

بیشتر یک درمان عامیانه برای چشم است. بهبودی از ورم ملتحمه را تسریع می‌کند. به شکل چای نیز بسته بندی می‌شود.

• جینکو بیلوبا

آنتی اکسیدانی است که از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند و جریان خون به شبکیه را بهبود می‌بخشد. بینایی بیماران گلوکومی را بهبود می بخشد.

• کولئوس

تولید مایع در چشم را کاهش داده که از فشار ناشی از گلوکوم احتمالی می‌کاهد. این فرمولاسیون حاوی فورسکولین است.

• همچنین در برخی از مطالعات اخیر مشاهده شده است که استفاده از طب سوزنی که یک تکنیک رایج در طب سنتی چینی است نیز می‌تواند یا پروتکل درمانی ترکیبی با داروهای گیاهی چینی یک روش درمانی مناسب برای نزدیک بینی نوجوانان باشد. طب سوزنی، شناخته شده‌ترین روش طب سنتی چینی است. طب سوزنی واکنش‌های خودبه‌خودی را در بدن ایجاد می‌کند و مطالعات علمی اثربخشی آن را برای درمان التهاب، درد، افسردگی و بسیاری از اختلالات دیگر ثابت کرده‌اند. طب سوزنی می‌تواند در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های چشم موثر باشد. برای برخی از بیماری‌ها، مانند دژنراسیون ماکولا، رتینیت پیگمانتوزا، بیماری استارگارد و سایر بیماری‌های شبکیه که در طب غربی هیچ درمانی ندارند، طب سوزنی درمان انتخابی است. برای سایر بیماری ها، مانند آب مروارید (در مراحل اولیه) و گلوکوم مزمن (زاویه باز)، طب سوزنی می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای درمان پزشکی نوین مفید باشد.