بهبود و کنترل بیماری ام اس با کمک طب سوزنی

طب سوزنی روشی اثربخش برای آسیب های مغزی نخاعی
9 مارس, 2022
improve MS with acapuncture بهبود ام اس با طب سوزنی

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری التهابی، تخریب کننده میلین در سیستم عصبی مرکزی است که به عنوان شایع‌ترین علت ناتوانی مزمن عصبی در میانسلان در نظر گرفته می‌شود. بیش از 2.5 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر این بیماری قرار دارند. به دلیل تأثیر اجتماعی آن و اثراتی که بر کیفیت زندگی فرد دارد، تحقیقات فراوانی برای روشن کردن علت و پاتوژنز بیماری انجام می‌شود. اگرچه پیشرفت‌های مهمی در کنترل بیماری به دست آمده است، اما هنوز راه درازی تا یک رویکرد جامع وجود دارد بطوریکه درمان و مدیریت علائم را برای همه ممکن کند.

تظاهرات بالینی ام اس بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است. از این نظر، اختلال در راه رفتن نشان دهنده یکی از ناتوان کننده‌ترین علائمی است که بیماران مبتلا به ام اس تجربه می‌کنند. حدود 85 درصد از افراد مبتلا به ام اس، اختلال راه رفتن را به عنوان یک محدودیت عمده در زندگی خود ابراز می‌کنند. اکثر افراد مبتلا به مشکلات راه رفتن نیز محدودیت فعالیت (80%)، اثرات آن بر سلامت عاطفی (70%) و افزایش نگرانی از افتادن و سایر مسائل ایمنی (70%) را نشان می‌دهند.

گزینه‌های اصلی توانبخشی برای اختلال راه رفتن در بیماران مبتلا به ام اس، درمان دارویی علائم و استفاده از توانبخشی فیزیکی است. اگرچه درمان دارویی هدفمند بر علائم خاص راه رفتن تأثیر دارد، اما عیب بزرگ آن عوارض جانبی نامطلوب و هزینه بالا می‌باشد. از سوی دیگر، تمرین ورزشی می‌تواند به کاهش افت عملکرد راه رفتن مرتبط با پیشرفت بیماری ام اس و تا حدودی بازیابی آن کمک کند. درمان هر یک از عوارض ام اس باید به دقت برنامه‌ریزی شود و برای هر بیمار مناسب باشد، زیرا احتمال تداخل دارویی حین درمان علائم خاص وجود دارد. ممکن است رویکردهای دارویی و غیردارویی مختلف برای کنترل ام اس بکار گرفته شود، اما هرکدام از آنها به مشارکت فعال بیمار نیاز دارند.

طب سوزنی به طور مکرر به عنوان یک ابزار غیردارویی برای مدیریت ام اس ذکر شده است. میزان استفاده از طب سوزنی در منابع مختلف از 7.2 تا 21 درصد در بین جمعیت مبتلا به ام اس گزارش شده است. با این حال، اثربخشی طب سوزنی به عنوان وسیله‌ای برای کنترل بیماری ام اس یا مدیریت علائم آن تنها در مطالعات کلینیکی بسیار کمی بررسی شده است. بر اساس این مطالعات محدود بنظر می‌رسد طب سوزنی سنتی و طب سوزنی در ناحیه پوست سر به بهبود علائم ام اس (از جمله خستگی، نقص عملکرد عصبی، درد، اختلالات راه رفتن و اختلال عملکرد مثانه) و بطور کلی بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند و نرخ برگشت را کاهش می‌دهد. بسیاری از این مطالعات گزارش موردی هستند و سایر مطالعات بطور تصادفی انجام نشده‌اند و از کنترل کم استفاده می‌کنند. با توجه به این محدودیت‌ها خصوصا به دلیل حجم نمونه کوچک، عدم تجزیه و تحلیل آماری مطمئن بود. با اینحال این فرض نادرستی است که این امر نشان دهنده ممنوعیت استفاده از طب سوزنی در این جمعیت است. تاثیر طب سوزنی در کاهش درد و استرس در مطالعات فراوانتری به اثبات رسیده است. از آنجا که طب سوزنی تا زمانی که توسط یک پزشک مجرب و آموزش دیده و با استفاده از سوزن‌های یکبار مصرف استریل ارائه شود، به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود لذا این روش حداقل می‌تواند در کاهش درد به بیماران ام اس کمک کند.