طب سنتی برای هلیکوباکترپیلوری یا باکتری معده چه پیشنهاداتی دارد؟

Postpartum Depression treatment درمان افسردگی پس از زایمان
طب سوزنی روشی موثر بر درمان افسردگی بعد از زایمان
30 آگوست, 2022
mouth sores treatment درمان آفت دهاتی
چه گیاهان دارویی برای آفت دهانی مفید است؟
14 سپتامبر, 2022
Helicobacter pylori infection treatment درمان هلیکوباکتری پیلوری

عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) یکی از علل مهم بیماریهایی مانند گاستریت مزمن، زخم معده، سرطان معده و مشکلات گوارشی دیگر است. علاوه بر این، عفونت هلیکوباکتر پیلوری با انواع بیماریهای تزریقی مانند پریودنتیت و پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمنی ثانویه نیز همراه است. در حال حاضر، هلیکوباکتر پیلوری بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده می‌کند و نرخ عفونت در کشورهای در حال توسعه و در برخی مناطق توسعه نیافته (بیش از 80٪) بیشتر است.

پیشگیری و درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک نیاز حیاتی برآورده نشده در بهداشت عمومی است. در حال حاضر، برنامه‌های ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلوری در طب غربی عمدتاً شامل درمان‌های استاندارد سه‌گانه و چهارگانه با بیسموت یا بدون بیسموت است. با این حال، میزان مقاومت دارویی هلیکوباکتر پیلوری در حال افزایش است در حالی که میزان ریشه‌کنی به دلیل استفاده طولانی مدت و سوء مصرف آنتی بیوتیک‌ها همچنان در حال کاهش است.

برای قرن‌ها، گیاهان دارویی طب سنتی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله اختلالات گوارشی، مانند سوء هاضمه، ورم معده و بیماری زخم معده استفاده شده است. در سال‌های اخیر، تحقیقات مختلف، علاقه به داروهای طب سنتی را برانگیخته و توجهات بیشتری به فرمولاسیون‌های گیاهی جلب شده است. که این به طور گسترده توسط جوامع به ویژه در کشورهای شرقی مورد استقبال قرار گرفته است. در راهکارهای طب سنتی چینی (TCM) مزایای بالقوه برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری مشاهده شده است، مانند نرخ بالای ریشه‌کنی و سطوح پایین سمیت.

در مطالعه مروری که در سال 2013 در مجله Pharmaceutical Biology منتشر شده است، موثرترین گیاهان دارویی طب سنتی ایرانی در ارتباط با هلیکوباکتر پیلوری مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه در مجموع 43 گونه گیاه دارویی متعلق به 27 خانواده از جمله نرگسیان، پسته‌ایان، چتریان، خرزهره‌ایان، استبرق، کاسنیان، پیچ‌اناریان، کلازیاسه، مخروطی میو‌ه‌ها، جنگیان، فرفیونیان، باقلاسانان، شمعدانی‌ها، نعناعیان، برگ بوئیان، حناییان، زاموریان، تیره جوز، تیره زیتون، موردیان، بهمنیان، شقایقیان، گندمیان، آلالگان، خانواده رزاسه و چائیان به عنوان گیاهانی با آنتی خاصیت قوی ضد هلیکوباکتری مورد مطالعه قرار گرفتند. نتیجه‌گیری نهایی در این بررسی این بود که استفاده از این گیاهان دارویی برای درمان عفونت‌های معده ممکن است با فعالیت ضد باکتریایی عصاره‌های گیاهی علیه هلیکوباکتر پیلوری مرتبط باشد. لذا استفاده از این گیاهان طب سنتی ضمن پتانسیل درمانی مؤثر می‌تواند عوارض جانبی کمتری طی درمان بیماری‌های گوارشی با منشأ هلیکوباکتر پیلوری بهمراه داشته باشد.

در مطالعه مشابه دیگر در سال 2021 که در مجله World J Clin Cases منتشر شده است نیز تاثیر گیاهان دارویی و فرمولاسیون‌های رایج در طب سنتی چینی و مکانیسم اثر آنها در درمان هلیکوباکتر پیلوری مورد بررسی قرار گرفت. این فرمولاسیون و رژیم‌های طب سنتی براساس اثری که در رفع سه علامت بیماری (اختلال رطوبت-گرما در طحال و معده، ضعف طحال و معده، اختلال سرما-گرما) داشتند دسته بندی شدند. اگرچه در این مطالعه اثرات ضدباکتریایی طب سنتی چینی چندان قوی گزارش نشد، اما مشاهده شد استفاده همزمان این گیاهان دارویی طب سنتی در کنار داروهای مدرن می‌تواند اثرات هم‌افزایی علیه باکتری برجای بگذارد.