سردرد و میگرن را با کمک طب سوزنی درمان کنید

درمان زخم و جای زخم با کمک طب سنتی
25 ژانویه, 2022
Hyperactivity Disorder treatment درمان بیش فعالی با طب سوزنی
آیا طب سوزنی برای افراد با بیش فعالی راهکاری دارد؟
6 فوریه, 2022
headaches and migraines treatment درمان میگرن طب سوزنی

میگرن یکی از ناتوان کنندهترین اختلالات در سراسر جهان است، لذا درمان آن نیازمند توجه ویژه‌ایی است. در حالی که چندین گزینه دارویی معتبر برای درمان حاد و پیشگیرانه میگرن وجود دارد، بیماران اغلب نگران عوارض جانبی هستند. بسیاری از درمان‌های مکمل و جایگزین برای درمان میگرن (از جمله مواد غذایی، یوگا، تای‌چی و بیوفیدبک) در دسترس هستند، که در میان آنها طب سوزنی به عنوان یک درمان جایگزین در شرایط سردرد و درد در حال افزایش بوده و یکی از پرکاربردترین درمان‌های مکمل در بسیاری از کشورها است. مکانیسم درمانی طب سوزنی مشخص نیست، اما ممکن است به تنظیم بیان ژن 1F نیتریک اکسید سنتاز و 5 هیدروکسی تریپتامین (5-HT) مربوط باشد.

طب سوزنی یک گزینه درمانی نسبتاً جدید برای میگرن است. مرور سیستماتیک کاکرین (در سال 2016)، منبع متداولی که معمولاً به آن اشاره می‌شود، طب سوزنی را به عنوان یک درمان جایگزین مفید گزارش کرده است که مدت و دفعات میگرن را چه مزمن و چه اپیزودیک - کاهش می دهد.

طب سوزنی برای درمان سردرد حاد میگرن

برای درمان حملات حاد میگرن، گزینه‌های درمانی مرسوم شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استامینوفن، مسکن‌های ترکیبی، ارگوتامین‌ها، تریپتان‌ها و ضد استفراغ‌ها است. اگر داروها در اوایل بروز علائم و با دوز و دستورالعمل مصرف مناسب تجویز شوند، احتمالاً تاثیر قابل قبولی خواهند داشت. مطالعات نشان داده‌اند که درمان نشدن حملات حاد می‌تواند از طریق فرآیند حساس‌سازی منجر به ایجاد سردردهای مزمن شود. با این حال، بسیاری از این داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که منجر به عدم تحمل بیمار می شود و در شرایط خاص پزشکی مانند بیماری قلبی یا بارداری، منع مصرف دارند. به دلیل این محدودیت‌ها، علاقه فزاینده‌ای به طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی جایگزین وجود دارد. بیشتر گزارشات موجود در مورد تأثیر طب سوزنی بر پیشگیری از میگرن است. در حال حاضر، تعداد محدودی از مطالعات وجود دارد که به طور خاص اثربخشی طب سوزنی را برای درمان سردردهای میگرن حاد بررسی می‌کنند. با اینحال، طب سوزنی به عنوان یک گزینه جایگزین ایمن، مفید و در دسترس برای بیمارانی که به درمان دارویی مرسوم پاسخ نداده‌اند یا از آن پیروی نکرده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. همچنین شایان ذکر است که مطالعات طب سوزنی در جمعیت بزرگسالان بسیار بیشتر از جمعیت کودکان است. در اکثر این مطالعات از طب سوزنی گوش استفاده شده‌است، و یک مطالعه کاربرد طب سوزنی گوش را برای بیماران اطفال در اورژانس بررسی کرده است.

فواید طب سوزنی برای میگرن و سردرد

طب سوزنی تکنیکی رایج در طب سنتی چینی است که طی آن سوزن‌های استریل و باریک در نقاط خاصی از پوست قرار داده می‌شود. طب سوزنی به منظور حفظ تعادل جریان انرژی (به نام "چی") در طول کانال‌های انرژی و برقراری تعادل و هماهنگی در سراسر بدن است. یک متخصص طب سوزنی سوزن‌ها را در نقاط خاصی از بدن قرار می دهد، معمولاً در امتداد پشت یا گردن فرد، جایی که می‌تواند انتقال درد را آهسته کند. گاهی اوقات، ماساژ ملایم سر همراه با قرار دادن سوزن‌ها انجام می‌شود. درمان حدود یک ساعت طول می‌کشد و به بیماران توصیه می‌شود حداقل شش جلسه، معمولاً یک بار در هفته انجام دهند. همچنین ممکن است متخصص طب سوزنی تغییرات رژیم غذایی را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال: کافئین می‌تواند میگرن را تشدید کند و برخی از افراد معتقدند که جریان انرژی بدن را مختل می‌کند. سایر اثراتی که به گفته متخصصان طب سوزنی به همراه دارد عبارتند از:

• افزایش گردش خون

• کمک به بدن برای ترشح مواد شیمیایی تسکین دهنده درد، مانند اندورفین