آیا طب سوزنی در فصل تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است؟

rheumatoid arthritis treatment درمان آرتریت روماتوئید طب سوزنی
طب سوزنی راهکاری موثر برای آرتریت روماتوئید
29 ژوئن, 2022
traditional medicine for heat storke گیاهان دارویی برای گرمازدگی
دمنوش ها و نوشیدنی های گیاهان دارویی برای مقابله با گرمازدگی
14 جولای, 2022
heatstroke prevention with acupuncture جلوگیری گرمازدگی طب سوزنی

طب سنتی چینی، یک سیستم پزشکی است که قدمت آن نزدیک به 3500 سال است. این سیستم از روشهایی مانند طب سوزنی و فرمولهای گیاه شناسی برای درمان بیماریها و حفظ تعادل بدن استفاده میکند.

وقتی تابستان فرا می‌رسد، قبل از انتقال به پاییز بسیاری از مردم گرمازدگی را تجربه می‌کنند. اینجاست که طب سوزنی وارد عمل می‌شود. در طب سنتی چینی بیماری خاصی وجود دارد که به آن سندرم گرمای تابستان گفته می‌شود. که اساساً همان چیزی است که طب غربی به عنوان گرمازدگی (خفیف‌تر) یا سکته گرمایی (شدیدتر) می‌شناسد.

علائم سندرم گرمای تابستان ممکن است شامل موارد زیر باشد: تشنگی بیش از حد، حالت تهوع، غش، ضعف، خستگی، درد یا گرفتگی عضلات، تعریق شدید، سرگیجه، سردرد، از دست دادن اشتها، استفراغ و تب. وقتی دما و رطوبت افزایش می‌یابد، همه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما هستند، به‌ویژه هرکسی که در خارج از منزل به فعالیت بدنی می‌پردازد. جوانان و افراد مسن نیز بیشتر تحت تأثیر گرمای شدید قرار دارند. خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از خود در برابر ابتلا به سندرم گرمای تابستان محافظت کنید، که در زیر ذکر شده است:

بسیار مهم است که به خوبی هیدراته بمانید، به خصوص اگر زمانی را در خارج از منزل می‌گذرانید یا بسیار فعال هستید. به دلیل محتوای بالای آب در هندوانه، یک انتخاب عالی برای پیشگیری و درمان کم آبی و گرمازدگی تابستان است. یکی دیگر از داروهای گیاهی سنتی چینی برای گرمای تابستان، مصرف یک فنجان گرم چای گل داوودی است. گل داوودی (Ju Hua) گیاهی است که بسیار خنک به حساب می‌آید و به دفع گرما از سر و سینه کمک می‌کند و برای چشم و پوست مفید است. آب نارگیل یک انتخاب طبیعی عالی دیگر است، زیرا از تعادل خوبی از الکترولیت‌ها برخوردار است و عاری از مواد مصنوعی و قندهای افزودنی است. البته، گاهی اوقات تغییر رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی برای برقراری تعادل کامل شما کافی نیست. اینجاست که طب سوزنی وارد می‌شود. همراه با تنظیم دمای بدن، طب سوزنی می‌تواند هرگونه التهابی را که ممکن است در طول دوره گرمازدگی رخ داده باشد کاهش دهد و درمان‌های طب سوزنی می‌تواند به مشکلات گوارشی که اغلب همراه با گرمازدگی است کمک کند. طب سوزنی برای جلوگیری از گرمازدگی و رطوبت تابستان از طریق نقاط طب سوزنی که گرما را آزاد می‌کند و عملکرد طحال را هماهنگ می‌کند تا از ایجاد رطوبت جلوگیری کند، عمل می‌کند.

نقاط طب سوزنی برای گرمای تابستان

قلب 8: در کف دست بین انگشت کوچک و حلقه قرار دارد که با مشت کردن یافت می‌شود، می‌تواند برای کاهش تشنگی و بیقراری و همچنین درمان بی‌خوابی استفاده شود.

روده بزرگ 11: این نقطه را می‌توان به صورت دو طرفه در ناحیه بیرونی چین آرنج که هنگام خم شدن بازو ایجاد می‌شود، یافت. تحریک این نقطه گرما را از بین می‌برد، تب را کاهش می‌دهد و هرگونه التهابی را که ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد در بدن رخ دهد کاهش می‌دهد.

پریکارد 3: این نقطه به صورت دو طرفه روی قسمت داخلی آرنج در کنار تاندون بزرگ قرار گرفته است، این نقطه برای آفتاب زدگی یا اضطراب که اغلب همراه با گرمازدگی است عالی است.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند. برای دریافت مشاوره و گرفتن نوبت برای دریافت خدمات طب سوزنی و طب سنتی میتوانید با شماره ۰۹۱۲۹۲۲۶۱۷۱ تماس گرفته یا با کلینیک ایشان در ونک با شماره ۸۸۶۵۵۱۳۸ یا در زعفرانیه با شماره ۲۲۱۸۳۱۶۲ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس اپ

فرم تماس

(+۹۸) ۹۱۲۹۲۲۶۱۷۱