طب سوزنی راهکاری موثر برای آرتریت روماتوئید

درمان درد رشد در کودکان و نوجوانان با طب سنتی
21 ژوئن, 2022
heatstroke prevention with acupuncture جلوگیری گرمازدگی طب سوزنی
آیا طب سوزنی در فصل تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است؟
6 جولای, 2022
rheumatoid arthritis treatment درمان آرتریت روماتوئید طب سوزنی

آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمیک مزمن و التهابی است که کل بدن، به ویژه مفاصل را تحت تاثیر قرار میدهد. این همچنین یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن که معمولاً مسئول مبارزه با عفونتها است، به اشتباه شروع به حمله به بافتهای سالم میکند. یکی از شایعترین علائم آرتریت روماتوئید درد مفاصل است. افرادی که از شرایط درد رنج می‌برند، مانند درد مفاصل مرتبط با آرتریت روماتوئید، ممکن است علاقه‌مند به انجام درمان طب سوزنی باشند. طب سوزنی درمانی برای آرتریت روماتوئید نیست، اما ممکن است به طور موقت درد مفصلی مرتبط با آن را تسکین دهد.

طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های ظریف، «نقاط طب سوزنی» خاص را تحریک می‌کند (این نقاط گاهی، اما نه همیشه، در مجاورت محل علائم بیماری قرار دارند). مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر نقاط طب سوزنی در نزدیکی اعصاب جمع می‌شوند. هنگامی که یک سوزن کاشته می‌شود، بیماران معمولاً درد، سوزن سوزن شدن و احساس الکتریکی را گزارش می‌کنند که با فعال شدن اعصاب مرتبط است. قرار دادن سوزن، عصب را فعال می‌کند و سیگنالی را به نخاع و مغز، مراکز درد سیستم عصبی می‌فرستد. در نتیجه این سیگنال تولید اندورفین که مسکن طبیعی بدن است تحریک می‌شوند. این روشی است که از نظر تئوری طب سوزنی برای مبارزه با درد بکار می‌گیرد.

طب سوزنی پوست سر روشی است که در آن قسمت‌های مختلف سر هدف قرار می‌گیرد. کانال‌های مختلف روی پوست سر با درمان‌های متفاوتی ارتباط دارند. قسمت جلویی سر علائم مربوط به قسمت بالایی بدن را درمان می‌کند. مرکز بالای سر علائم مربوط به پایین تنه را درمان می‌کند. پشت و کناره‌های سر علائم مربوط به مهارت‌های حرکتی، حافظه و احساسات حسی را درمان می‌کند. در طی طب سوزنی پوست سر، سوزن ها باید با کشیدن/پیچاندن فیزیکی، چرخاندن یا تحریک الکتریکی تحریک شوند. سوزن ها باید تقریباً 2-3 دقیقه در هر بار تحریک شوند و سپس 5-10 دقیقه همچنان ادامه داشته باشند.

مطالعات تحقیقاتی اخیر نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به بیماران مبتلا به درد مزمن (دردی که بیش از سه ماه طول می‌کشد) کمک کند و همچنین ممکن است ناتوانی کمردرد را تسکین دهد. همچنین مشخص شده است که طب سوزنی در درمان کمردرد و دردهای ناشی از سایر بیماری‌ها مانند استئوآرتریت، فیبرومیالژیا، سندرم تونل کارپال و سردرد مفید است. طب سوزنی می تواند به درد مفاصل مرتبط با آرتریت روماتوئید کمک کند، درست مانند سایر انواع درد، از طریق تحریک تولید اندورفین. طب سوزنی نباید به عنوان تنها درمان برای آرتریت روماتوئید، بلکه به عنوان یک درمان مکمل، همراه با داروهای اصلاح کننده بیماری استفاده شود. این ابزاری برای مبارزه با درد با حداقل عوارض جانبی است که می‌تواند همراه با درمان دارویی انجام شود. به عبارت دیگر تاکنون گزارش نشده است که طب سوزنی می‌تواند از آسیب مفاصل جلوگیری ‌کند، و داده‌های مطالعات مختلف در مورد اینکه طب سوزنی به تنهایی قادر به کنترل التهاب باشد متناقض است.

در مطالعه‌ای در دانشگاه اتاوا، شرکت‌کنندگانی که زانو درد ناشی از آرتریت روماتوئید داشتند، با طب سوزنی الکتریکی تسکین یافتند. در این نوع طب سوزنی از جریان الکتریکی استفاده می‌شود که از طریق سوزن‌ها به بدن اعمال می‌شود. شرکت کنندگان 24 ساعت پس از درمان و چهار ماه بعد متوجه کاهش درد شدند. با این حال، این مطالعه اشاره می‌کند که حجم نمونه برای آن بسیار کوچک بود که بتوان طب سوزنی الکتریکی را به عنوان یک درمان توصیه کرد.

کالج پزشکی شرقی اقیانوس آرام دو مطالعه را ذکر می‌کند که مزایای طب سوزنی و طب سوزنی الکتریکی را نشان می‌دهد:

اولین مورد مطالعه ای از روسیه با 16 نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید است. که در آن نشان داده شد که Auriculo-Electropuncture، که سوزن‌ها را در قسمت‌های خاصی از گوش قرار می‌دهد، از طریق نمونه‌های خون، وضعیت بیماران را بهبود می‌بخشد.

برای مطالعه دوم، 54 شرکت‌کننده مبتلا به آرتریت روماتوئید، سوزن گرم دریافت کردند. این درمان طب سوزنی با استفاده از Zhuifengsu، یک گیاه چینی است. گفته شد که این مطالعه 100 درصد مؤثر است، اگرچه اطلاعات خاصی در مورد معیارها انجام آزمایش ذکر نشده است.

در مطالعه سیستماتیک دیگر در سال 2018 اینگونه نتیجه‌گیری شد که طب سوزنی به تنهایی یا همراه با سایر روش‌های درمانی برای شرایط بالینی آرتریت روماتوئید بدون گزارش عوارض جانبی مفید است و می‌تواند عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد و ارزش امتحان را دارد. چندین مکانیسم ممکن مهم از جمله اثر ضد التهابی، اثر آنتی‌اکسیدانی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی گزارش شد. با این حال، هنوز ناهماهنگی در مورد اثربخشی بالینی و فقدان کارآزمایی‌های بالینی تصادفی دوسوکور انسان/حیوان به خوبی طراحی شده وجود دارد.