توصیه های طب سنتی برای بهبود بیماران مبتلا به هپاتیت

طب سوزنی راهکاری اثربخش بر بهبود روند لاغری
1 نوامبر, 2022
hepatitis patients درمان بیماران هپاتیت طب سنتی

هپاتیت یکی از شایعترین علل بیماری مزمن کبدی و یکی از علل اصلی پیوند کبد در جهان است. علل زیادی برای هپاتیت وجود دارد که از آن جمله میتوان به سموم، عفونتها و بیماریهای متابولیک و خودایمنی اشاره کرد. ویروس هپاتیت C 160 تا 200 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است و میزان شیوع آن 2 تا 3 درصد تخمین زده شده است. با توجه به عفونت ویروس هپاتیت B، تخمین زده می‌شود که بین 350 تا 400 میلیون نفر از این بیماری رنج می برند.

معمولاً پزشک عفونت‌های مرتبط با هپاتیت را با استفاده از دارو و با هدف کنترل علائم عفونت، کاهش بار ویروسی و درمان عفونت قبل از اینکه منجر به عوارض شدید شود، درمان می‌کند. علاوه بر داروهای ضد ویروسی، برخی از افراد ممکن است از داروهای گیاهی برای کاهش علائم و محافظت از کبد استفاده کنند. داروهای گیاهی که هزاران سال است برای درمان بیماری‌های مختلف به‌ویژه در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به یکی از اجزای اصلی طب مکمل در غرب تبدیل شده‌اند. این داروهای گیاهی برای درمان بیماریهای کبدی، از جمله هپاتیت مزمن B، هپاتیت مزمن C، بیماری کبد الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی استفاده می‌شود. در طول چند دهه گذشته، توجه ویژه‌ای به اثرات بالقوه ضد هپاتیت داروهای گیاهی شده است، و بیشتر مطالعات in vitro (در رده‌های سلولی کبدی) و in vivo (در حیوانات) اثرات ضد هپاتیت قابل توجهی را برای تعداد داروهای گیاهی نشان داده‌اند. با این حال، در حالی که برخی از گیاهان ممکن است مفید باشند، برخی دیگر می‌توانند برای کبد سمی باشند. گیاهان متعددی برای درمان هپاتیت ویروسی مزمن B و C مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

خار مریم: حاوی ماده فعال سیلیمارین است، نام کلی سه ترکیب مرتبط با فلاونوئید به نام فلاونولیگنان‌ها (سیلیبین یا سیلیبینین، سیلیدیانین و سیلی کریستین). سیلیبین 60 تا 70 درصد ثرات محافظتی کبد را نشان داده است.

شیرین بیان: گلیسیریزین جزء فعال ریشه گیاه شیرین بیان است. گلیسیریزین دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی با کاهش تولید پروستانگلاندین توسط ماکروفاژها، تغییر متابولیسم اسید آراشیدونیک و مهار سمیت سلولی با واسطه فاکتور نکروز تومور است.

فیلانتوس: گیاهان فیلانتوس حاوی ترکیبات متعددی مانند آلکالوئیدها، فلاونوئیدها، لیگنان‌ها، فنل‌ها و ترپن‌ها هستند. مدت‌هاست که در هند و چین برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات ادراری، اسهال و هپاتیت B استفاده می‌شود.

زردچوبه: حاوی ماده فعال کورکومین است که خواص بیولوژیکی متعددی دارد و می‌تواند برای درمان بیماری کبد مفید باشد.

ریشه قاصدک: استفاده از مدل های حیوانی نشان می‌دهد که ریشه قاصدک ممکن است دارای خواص محافظتی کبد باشد. که همچنان نیازمند مطالعات تکمیلی بیشتری است.

Picrorrhiza kurroa یک فرمول از گیاهان دارویی است که در طب آیورودا در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای اصلی فعال آن گلیکوزیدهای ایریدوئید پیکروزید (نوع I، II، III) و کوتکوزید هستند.

علیرغم فعالیت‌های آشکار ضد هپاتیت در شرایط آزمایشگاهی، اثربخشی بالینی و ایمنی داروهای گیاهی برای درمان عفونت هپاتیت C به طور قانع‌کننده‌ای آشکار نشده است. مطالعات حیوانی بیشتری در مدل‌های ایده‌آل و کارآزمایی‌های بالینی خوب طراحی شده با حجم نمونه بزرگ‌تر و دوره‌های درمانی طولانی‌تر، با در نظر گرفتن عادت بدن، برای ارزیابی بیشتر کارایی و ایمنی داروهای گیاهی برای عفونت هپاتیت C مورد نیاز است.

علاوه بر داروهای گیاهی سایر مکمل‌های غذایی طبیعی که ممکن است در بهبود هپاتیت مفید باشند عبارتند از:

روی: روی یک عنصر کمیاب ضروری است که برای تعدادی از عملکردها مهم است. همچنین ممکن است فرد به دلیل عفونت هپاتیت دچار کمبود روی شود.

پروبیوتیک‌ها: اینها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند.