درمان حس بویایی بعد از بیماری کرونا با طب سنتی

infection treatment with traditional medicine درمان عفونت گیاهان دارویی
چه گیاهان دارویی میتوانند عفونت در بدن را از بین ببرند؟
11 سپتامبر, 2021
digestive problems treatment درمان مشکلات گوارشی طب سوزنی
با طب سوزنی می‌توان مشکلات گوارشی را درمان نمود؟
17 سپتامبر, 2021
sense of smell treatment درمان حس بویایی

بیماری کووید-19 که ویروس کرونای جدید عامل آن است احتمالا همانند سایر عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا به یک بیماری ماندگار تبدیل خواهد شد. تظاهرات بالینی این بیماری می‌تواند شامل علائم سرماخوردگی ساده مانند عفونت مجاری تنفسی، تب و سرفه یا شامل عفونت‌های شدید ریه‌ها باشد. افراد آلوده به این ویروس کرونا ممکن است با عوارض طولانی مدت و عفونت‌های مکرر روبرو شوند. یکی از مشکلات شایع ابتلا به ویروس کرونا اختلال در حس بویایی و چشایی است. که در 89% موارد بعد از حدود 4 هفته از تشخیص بیماری بهبودی کامل حاصل می‌شود. در بعضی از افراد حس بویایی و چشایی پس از زمان طولانی‌تری برمی‌گردد و در 5% موارد بیماران ادعا شده است که حس بویایی پس از بهبود بیماری برنگشته است.

اخلال در حس بویایی و چشایی پس از ابتلا به سایر انواع عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی نیز مشاهده می‌شود مانند سایر انواع کرونا ویروس‌ها، که علت آن عمدتا ناشی از التهابات بافت‌ها و تغییر متابولیسم موکوزی در دستگاه تنفسی است. از دست رفتن نورن‌های عصبی مرتبط با حس بویایی در اثر آسیب‌های سلولی، مرگ سلولی ناشی از التهاب و وجود ویروس از جمله علل ایجاد این تغییر می‌باشند.

اختلال در حس بویایی و چشایی می‌تواند تاثیر جدی و طولانی مدت در کیفیت زندگی افراد برجای بگذارد، بطوریکه باعث افسردگی‌های شدید شود. این درحالی است که برای این عارضه خصوصا پس از ابتلا به کووید-19 هنوز درمان مشخصی ارائه نشده است. بنظر می‌رسد در این مورد تنها استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها و تمرینات بویایی می‌تواند مزایایی داشته باشد. این در حالی است که در طب سنتی مثلا در طب سنتی چینی اختلال در حس بویایی در مورد بیماری‌های مرتبط با ریه‌ها ثبت و گزارش شده است.

در طب سنتی چینی از عصاره گیاه کهندار (ginkgo biloba)، جوشانده جینسینگ، موکساباسشن و طب سوزنی برای بازگشت حس بویایی استفاده شده است. در معدود مطالعات انجام شده گزارش شده است که استفاده از یک فرمول طب سنتی چینی به نام Danggui Shaoyao Powder و همچنین جوشانده جنسینگ به ترتیب با 43% و 36% تاثیری بهتری در بهبود حس چشایی نسبت به گلوکوکورتیکوئیدها داشته‌اند.

اخیرا در مطالعه‌ایی موردی که در ژورنال Tohoku J. Exp. Med. چاپ شده است، استفاده از طب سنتی ژاپنی برای درمان اختلال بویایی ناشی از ویروس کرونای جدید بررسی شد. در این مطالعه از نوعی داروی سنتی به نام kakkontokasenkyushin’I (KTSS) استفاده شده است. این دارو ترکیبی از عصاره چندین گیاه دارویی مختلف مانند Pueraria root، Ephedra herb، Jujube، Cinnamon bark، Peony root، Glycyrrhiza و Ginger است. در این مطالعه مشاهده شد که استفاده از این فرمولاسیون گیاهی می‌تواند در بهبود اختلالات بویایی مربوط به کرونا ویروس جدید مفید باشد و لذا به عنوان یک درمان جایگزین توصیه شده است.

در مطالعه مروری سیستماتیک دیگر که در ژورنال Clinical Nutrition ESPEN چاپ شده است تاثیر مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی در بهبود عوارض کرونا وروس جدید مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مشاهده شد که استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند در کمک به بیماران مبتلا به کرونا مفید باشد. براساس این مطالعه جوشانده‌های گیاهی با فرمولاسیون مختلف به نام‌های Keguan-1، Xuanfei Baidu و Xuanfei Baidu مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین مصرف مکمل زینک سولفات می‌تواند بهبود حس بویایی و چشایی را تسریع کند.

همچنین در مطالعه دیگری که در ژورنال Hosp Pract Res. چاپ شده است گزارش شده که مصرف برخی گیاهان دارویی رایج در طب سنتی هندی نیز می‌تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی و اثرات ضدالتهابی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تسکین عوارض ناشی از آن مفید باشد. در این مورد می‌توان از گیاهانی مانندAzadirachta indica, Withania somnifera, Tinospora cordifolia, Ocimum basilicum نام برد.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.