مقابله با امیکرون با کمک طب سنتی

chamomile properties خواص بابونه
از خواص گیاه بابونه چی میدانید؟
15 مارس, 2022
Chronic pain treatment درمان درد موضعی با طب سوزنی
با طب سوزنی دردهای مزمن و موضعی را درمان کنید
27 مارس, 2022
omicron virus treatment درمان ویروس امیکرون با طب سنتی

طب سنتی چینی (TCM) سابقه طولانی در پیشگیری و کنترل بیماریهای عفونی دارد و به طور گسترده در درمان بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) در چین استفاده شده است. COVID-19 یک بیماری حاد تنفسی است که در اثر عفونت با سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) و با علائمی مانند تب، سرفه، خستگی و تنگی نفس و همچنین آبریزش بینی، گلودرد، اسهال و کمبود چشایی و بویایی ایجاد می‌شود. در حال حاضر، هیچ داروی ضد ویروسی خاصی برای درمان COVID-19 وجود ندارد. اگرچه واکسیناسیون کووید-19 موفقیت زیادی در کاهش تعداد موارد شدید به دست آورده است، همه‌گیری جهانی همچنان ادامه دارد و انواع جدیدی از ویروس کرونا 2 (لامدا، دلتا و اومیکرون) در حال ظهور است و همه کشورها در برابر انواع جدید آسیب‌پذیر هستند.

سوابق تاریخی در مورد طب سنتی خصوصا طب سنتی چینی نشان می‌دهد که طب سنتی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گرفت و اخیراً در دهه‌های گذشته از آن در برابر سندرم حاد تنفسی (SARS) و آنفولانزای H1N1 نیز استفاده ‌شد.

آزمایشات بالینی محدودی در مورد اثربخشی درمان‌های طب سنتی در پیشگیری و درمان COVID-19 وجود دارد. با این حال، جمع‌آوری نظرات و تجربیات بیماران در استفاده از طب سنتی در برابر کووید-19 برای عملکرد آینده ضروری است. رویکردهای نظری وجود دارد که نشان می‌دهد ACE2 (آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2) می‌تواند یک هدف برای کنترل عفونت COVID-19 باشد. عصاره گیاهان دارویی گیلاس وحشی یا گیلاس خودرو (Cerasus avium (L.) Moench)، پنیرک یا انیسون (Alcea digitata (Boiss.) Alef)، روناس (Rubia tinctorum L) اثر مهارکنندگی 100% در برابر ACE2 داشته و عصاره گیاهان دارویی نارنج (Citrus aurantium L)، زرشک سیاه (Berberis integerrima Bge)، دانه اسپند (Peganum harmala L.) و سیر (Allium sativum L) قادرند تا 70% فعالیت ACE2 را مهار کنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز در گزارشی طب سنتی، مکمل و جایگزین را جزو روش‌های ایمن و اثربخش شناخته است که دارای مزایای بسیاری‌اند.

طب سنتی در پیشگیری از کووید-19

طب سنتی چینی برای پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر شامل روش‌های اختصاصی و غیر اختصاصی است. روش‌های اختصاصی طب سنتی با هدف پیشگیری و کنترل، جداسازی و دوری از مواد بیماریزا و ضد کردن استفاده می‌شوند. و روش‌های غیر اختصاصی با هدف تقویت عمومی بدن و سیستم ایمنی جهت مقابله با عفونت بکار گرفته می‌شوند. انجام ورزش روزانه، تغذیه مناسب و آرام نگه داشتن احساسات، اقدامات غیر اختصاصی هستند.

طب سنتی برای درمان کووید-19

فرمول‌هایی از گیاهان دارویی مختلف توسظ کمیته ملی سلامت چین برای درمان کووید-19 توصیه شده بود. این فرمول‌ها با توجه به الگوهای مختلف علائم، شرایط فیزیکی، ویژگی‌های آب و هوای محلی، و ویژگی‌های متغیر جغرافیایی توصیه شدند. برای پیشگیری، کنترل و درمان موارد COVID-19، چین به استفاده ترکیبی از داروهای طب سنتی و مدرن پایبند بوده است. در فرآیند پیشگیری و کنترل همه گیر، سه دارو (کپسول Lianhua Qingwen، گرانول Jinhua Qinggan و تزریق Xuebijing) و سه نسخه (جوشانده پاکسازی و سم زدایی ریه، Huashi Baidu Fang و Xuanfei Baidu Fang) به عنوان توصیه دارویی برای درمان COVID-19 انتخاب شدند. این سه دارو همگی داروهای گیاهی تایید شده برای فروش هستند و هر سه نقش مهمی در درمان COVID-19 ایفا می‌کنند و اثرات بالینی قابل توجهی در بیماران مبتلا به COVID-19 دارند.

طب سنتی ایرانی در درمان کووید-19

در مطالعه‌ایی مروری با توجه به علائم بیماری کووید-19 گیاهان دارویی شناخته شده در طب سنتی ایرانی که می‌توانستند مفید واقع شوند مورد شناسایی قرار گرفتند. در این مطالعه با بررسی خواص تب بر، ضد سرفه و تقویت‌کننده سیستم ایمنی، خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی گیاهان دارویی ذکر شده در کتب طب فارسی گیاهانی مانند پرتقال، لیموترش، مرکبات، مورت و اسطوخودوس را شناسایی و برای مطالعات پیش‌بالینی توصیه شدند.