روش درمانی طب سوزنی برای دیسک کمر

درمان وزوز گوش با کمک طب سوزنی
27 آگوست, 2021
infection treatment with traditional medicine درمان عفونت گیاهان دارویی
چه گیاهان دارویی میتوانند عفونت در بدن را از بین ببرند؟
11 سپتامبر, 2021
lumbar-disc-treatment درمان دیسک کمر طب سوزنی

کمردرد از رایج‌ترین علت‌های مراجعه به پزشک است. شاید همه افراد در طول زندگی خود یکبار کمردرد را تجربه کرده باشند. در ایران در بسیاری از موارد برای تشخیص کمردرد ازMRI استفاده می‌شود و بیش از 70% موارد نتیجهMRI برای دیسک کمر مثبت است. طبق گفته متخصصین مغز و اعصاب 90% این موارد مثبت نیازی به جراحی ندارند و با پیگیری وضعیت آنها مشخص می‌شود. متخصصین مغز و اعصاب برای درمان دیسک کمر(کمردرد) از داروهای ضد التهاب، داروهای بلاک‌کننده عصب، داروهای شل‌کننده عضلانی، داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج استفاده می‌کنند.

همچنین برای کاهش درد و تقویت عضلات شکم و کمر انجام ورزش‌های اصلاحی برای دیسک کمر و فیزیوتراپی همراه درمان‌های دیگر توصیه می‌شود. به علاوه اینکه بیمار باید از کارهای سنگین و فعالیت‌هایی که فشار روی دیسک را زیاد می کند پرهیز نماید.

درد دیسک کمر چه اتفاقی می افتد

به علت فشار زیاد روی دیسک‌های بین مهره‌ای به تدریج این دیسک‌ها ضعیف شده و احتمال بیرون زدگی از محل خود و حتی پارگی دارند. این بیرون‌زدگی دیسک کمر باعث التهاب در اطراف محل دیسک شده ایجاد التهاب و درد می‌نماید. همچنین عضلات اطراف دیسک برای جبران این درد دچار اسپاسم و خشکی خواهند شد. اگر دیسک روی نخاع و یا ریشه‌های عصبی موجود در کمر هم فشار بیاورد به تدریج درد و اسپاسم و سوزش و در موارد پیشرفته بی‌حسی در نواحی مختلفی از پاها نیز اتفاق می‌افتد. همچنین در موارد شدید دیسک احساس بی‌حسی در داخل هر دو ران به علاوه درد شدید کمر و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع اتفاق می‌افتد که وجود این علائم دال بر نیاز به جراحی اورژانس دیسک کمر است. از موارد اورژانس دیسک کمر که بگذریم در تمام مراحل دیسک طب سوزنی کمک زیادی به درمان خواهد کرد.

طب سوزنی برای درمان دیسک کمر چه می‌کند؟

طب سوزنی می‌تواند چند علت و عارضه دیسک را برطرف کند:

1- ما در طب سوزنی با تحریک نقاط ضدالتهاب ، التهاب و درد محل دیسک کمر را کاهش می‌دهیم و زمینه برای بهبود ببماری آماده خواهد شد.

2- طب سوزنی قابلیت شل کردن عضلات دارد و بنابراین می‌تواند خشکی و درد ناشی از اسپاسم ماهیچه‌های اطراف کمر را بهبود بخشد.

3- طب سوزنی با تقاط تسکینی که دارد می‌تواند به سادگی درد را چه در کمر و چه در پاها کاهش دهد.

4- طب سوزنی با افزایش خون‌رسانی به محل دیسک هم باعث پاک‌سازی محل از عوامل التهابی می‌شود و هم با افزایش فاکتورهای ترمیمی باعث بهبود نسبی دیسک بیرون زده می‌شود. همین امر با افزایش آبرسانی دیسک از خشکی و کم آبی آن جلوگیری کرده و ریسک ابتلا به دیسک کمر را در آینده کاهش می‌دهد.

5- طب سوزنی با تحریک و تعدیل و تقویت عصب و نخاع دردها یا بی حسی ناشی از فشار دیسک بر عصب را درمان می‌کند.

6- طب سوزنی با تاثیر آرام‌بخشی خود می‌تواند دردهایی که به علت مسائل روانی تشدید شده را نیز کاهش دهد.

همان‌طور که مشخص است طب سوزنی با راه‌هایی که گفته شد در درمان دیسک کمر یک روش بسیار قوی و بی بدیل است. در موارد زیادی بعد از درمان بیماران سال‌ها بدون مشکل خاصی زندگی عادی خواهند داشت.

مزیت طب سوزنی دیسک کمر چیست؟

اولا همانطور که گفتیم طب سوزنی چند اختلال همراه دیسک را همزمان درمان می‌کند و بنابراین جایگزین خوبی برای سایر روش‌هاست. ثانیا طب سوزنی عوارض ندارد و مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد. ثالثا با کاهش مصرف دارو ریسک عوارض دارویی هم به شدت کاهش می‌یابد.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی به چه صورت است؟

در طب سوزنی روشهای مختلفی برای درمان دیسک کمر وجود دارد. طب سوزنی معمولی، طب سوزنی طلا و نقره، استفاده از انبدینگ، استفاده از asp ، استفاده از الکتروآکوپانکچر و موکسابوسیون، تریگرپوینت تراپی، پرس نیدل و .... همه تاثیرات عالی در انواع دیسک کمر دارند.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی چه عوارضی دارد؟

طب سوزنی اگر توسط متخصص انجام شود عارضه‌ای ندارد. اما در مواردی که تنگی کانال نخاعی شدید وجود دارد برخی انواع طب سوزنی باعث تشدید مشکل خواهند شد. از طرفی اگر دیسک کمر شدید باشد و نیاز به جراحی اورژانس داشته باشد نیز نباید طب سوزنی انجام شود. چرا که قطعا شدت بیماری بدتر شده و عوارض غیرقابل جبرانی ایجاد می‌شود.

ترکیب طب سوزنی با فیزیوتراپی و ورزش برای دیسک کمر

طب سوزنی را می‌توان به تنهایی یا همراه دو روش دیگر انجام داد. البته گاهی برخی بیماران نیاز دارند که ابتدا طب‌سوزنی انجام دهند و بعد از اتمام درمان ، برای تقویت عضلات از فیزیوتراپی و ورزش استفاده کنند. در مواردی هم برعکس ورزش بر دو روش دیگر مقدم می‌شود که تشخیص این موارد با ماست.

توصیه مهم به بیماران

از آنجا که طب سوزنی اثرات تسکینی و درمانی همزمان دارد ممکن است در جلسات اول به علت تسکین بسیار خوب، درد و اسپاسم کم شود و بیمار به اشتباه بیفتند و فعالیت معمول را از سر بگیرد. باید بدانید که در زمان انجام طب سوزنی اصلا نباید فعالیت‌های زیاد و نامناسب انجام داد حتی اگر درد کاملا خوب شده باشد. در غیر این صورت عوارض زیادی ایجاد خواهد شد. بهترین راه این است که در صورت بهبود سریع درد با پزشک خود مشورت کنید و طبق نظر او فعالیت‌های معمول با ورزش‌های اصلاحی داشته باشید.

در کلینیک طب سنتی دکتر جعفرقلی ، برنامه درمان طب سوزنی برای دیسک کمر چگونه است؟

ابتدا یک بررسی اولیه انجام می‌شود و سپس شکل درمان مناسب‌تر برای هر بیمار انتخاب شده و پلن درمانی نوشته خواهد شد. درمان نیز از جلسه دوم شروع می‌شود. درمان ممکن است به صورت ماهانه یکبار، هفته‌ای یه جلسه، دو هفته یکبار و ... برنامه‌ریزی شود. بنابراین نیازی نیست برای درمان طب‌سوزنی حتما ساکن تهران باشید. معمولا درمان طب‌سوزنی برای دیسک کمر در دو ماه پاسخ خواهد داد. بعد از بهبود نیز نیاز است در چند جلسه یادآور ، برای بیماران طب سوزنی انجام دهیم تا درمان در بدن کاملا نهادینه شود.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.