درمان‌های سنتی مناسب برای درمان عفونت کلیه

درمان وزوز گوش با کمک طب سوزنی
27 آگوست, 2021
kidney infection traditional treatment درمان سنتی عفونت کلیه

عفونت کلیه که در اصطلاح به آن pyelonephritis گفته می‌شود یکی از عفونت‌های دردآورد مجاری ادراری است که معمولا از التهابات یا عفونت‌های مثانه منشاء می‌گیرد. لزوما همه افرادی که دچار التهاب مثانه هستند به عفونت کلیه مبتلا نمی‌شوند، بلکه تنها در موارد خاص باکتری‌های عامل عفونت از طریق مجاری ادراری به سمت کلیه‌ها مهاجرت می‌کنند. اگر عفونت ایجاد شده بلافاصله با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شود می‌توان از صدمات جدی آن جلوگیری کرد، اگرچه همچنان احساس ناخوشایندی وجود خواهد داشت. اما اگر عفونت کلیه بدون درمان رها شود می‌تواند باعث صدمات جدی و در نهایت نقص کامل این اندام شود.

علائم عفونت کلیه تنها پس از گذشت چند ساعت بروز می‌کند که می‌تواند شامل احساس تب، لرز، بیماری و درد در کمر یا پهلو باشد. علاوه بر این فرد ممکن است علائم دیگر مرتبط با عفونت مجاری ادراری را هم داشته باشد مانند: نیاز به ادرار مکرر و ناگهانی، احساس درد یا سوزش حین ادرار، بوی زیاد ادرار و رنگ کدر آن و مشاهده خون در ادرار.

درمان‌های سنتی مناسب برای عفونت کلیه

درمان اصلی و رایج برای عفونت کلیه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست. در عین حال برای کاهش علائم درد ممکن است داروهای مسکن نیز تجویز شود. اگر عفونت فرد به موقع تشخیص و تحت درمان قرار بگیرد معمولا طی دو هفته علائم بهبودی کامل حاصل خواهد شد. اگرچه در افراد مسن یا افرادی با سابقه بیماری‌های زمینه‌ایی این زمان کمی طولانی‌تر خواهد بود.

با اینحال استفاده از بعضی درمان‌های رایج در طب سنتی در کنار داروهای تجویز شده می‌تواند تا حدودی به تسکین عوارض بیماری و تسریع بهبودی کمک کند. برخی از این راهکارهای سنتی خانگی قابل استفاده عبارتند از:

نوشیدن آب فراوان: نوشیدن آب زیاد می‌تواند به دفع باکتری‌ها از مجاری ادراری کمک کند و مجاری ادراری را شستشو دهد.

پرهیز از خوردن الکل و قهوه: دفع الکل و کافئین مستلزم کار زیاد و مصرف انرژی بالا توسط کلیه است. که این می‌تواند فرایند ترمیم کلیه را آهسته کند.

مصرف مواد حاوی پروبیوتیک: پروبیوتیک‌ها سطح باکتری‌های خوب بدن را در حد نرمال حفظ کرده و سلامت عمومی بدن را ارتقاء می‌دهند و از طرفی با کمک به دفع مواد زائد عملکرد بهتر کلیه را تسهیل می‌کنند.

مصرف ویتامین C: آنتی‌اکسیدانت‌ها با حفظ بدن در برابر عوامل اکسیداتیو به سلامت کلیه‌ها کمک می‌کنند.

برخی از گیاهان دارویی که می‌توانند در درمان عفونت کلیه مفید باشند عبارتند از:

• آب کرنبری یا قره‌قاط

یکی از گیاهان دارویی است که سابقه طولانی در درمان عفونت‌های مجاری ادراری و مثانه در طب سنتی دارد. توصیه می‌شود برای این منظور به آب کرنبری مواد شیرین‌کننده افزوده نشود.

• آب گیاه جعفری

جعفری یک گیاه دارویی ادرار آور و غنی از مواد مغذی است که می‌تواند حجم ادرار را افزایش داده و دفع باکتری‌ها را تسریع می‌بخشد.

• سیب و آب سیب

سیب نیز غنی از مواد مغذی است. ضمن داشتن خواص ضدالتهابی، به حفظ اسیدیته در مجاری ادراری کمک می‌کند.

• انگور خرس یا بربری

یکی از گیاهان دارویی از گونه خلنگیان است. عصاره یا دمکرده برگ‌های این گیاه در طب سنتی برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سیر: سیر نیز یکی دیگر از گیاهان رایج در طب سنتی است، که برای طیف وسیعی از بیمارها مانند عفونت‌های ویروسی، قارچ و باکتریایی استفاده می‌شود. سیر حاوی یک ترکیب گوگردی به نام آلیسین است که خواص آنتی‌باکتریال از آن گزارش شده است.

• چای سبز

از گیاهان دارویی و از برگ‌های Camellia sinensis بوده و در طب سنتی کاربرد فراوان دارد. این چای حاوی ترکیباتی به نام پلی‌فنل‌هاست که خواض ضدباکتری و ضدالتهاب دارند.

• چای بابونه

یکی دیگر از گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری است. حاوی ترکیبات ضدالتهاب، ضدباکتری بوده و ادرارآور است.

• چای نعناع

دمنوش نعناع تند و یا سایر گونه‌های وحشی نعناعیان نیز بطور گهگاه در طب سنتی برای درمان عفونت مجاری ادراری مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاهان دارویی نیز حاوی مقادیری از ترکیبات ضدباکتری هستند که می‌توانند برای درمان عفونت کلیه مفید باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده گیاهان دارویی دیگر مانند دمکرده برگ قاصدک، دمکرده ریش بلال، گیاه خوک طلایی (Goldenseal) و ریشه گل ختمی نیز می‌توانند در تسکین عوارض عفونت مجاری ادراری مفید باشند.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.