درمان روماتسیم با کمک طب سوزنی

با خواص جادویی نعناع آشنا شوید
16 نوامبر, 2021
rheumatism treatment with acupuncture درمان روماتیسم با طب سوزنی

گرچه حدود 2000 سال از قدمت طب سوزنی می‌گذرد، اما این روش سنتی به عنوان یک روش درمانی در پزشکی مدرن نیز پذیرفته شده است. اگرچه تحقیقات مدرن شواهد محدودی از عملکرد این روش در اختیار می‌گذارند، اما در برخی موارد شواهد امیدوارکننده‌ایی از عملکرد طب سوزنی در کمک به انواع آرتروز مشاهده شده است.

تئوری طب سوزنی چیزی شبیه به این است: یک انرژی حیات بخش و ضروری به نام "چی" از طریق 20 کانال نامرئی به نام مریدین در سراسر بدن جریان می‌یابد. هنگامی که جریان این انرژی مسدود شود یا از تعادل خارج شود، بیماری یا درد ایجاد می‌شود. بیش از 2000 نقطه طب سوزنی در مجاورت این کانال‌ها گزارش شده‌اند. گفته می‌شود که تحریک آن نقاط با سوزن باعث اصلاح جریان چی می‌شود و درد را کاهش می‌دهد. ادعا می‌شود کاشت سوزن در این نقاط می‌تواند به کاهش التهاب کمک کرده، بدن را آرام می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین با تحریک آزادسازی اندورفین‌ها _که به عنوان مسکن‌های طبیعی بدن شناخته می‌شوند_ احساس درد را برطرف می‌کند.

چگونه طب سوزنی بر روماتیسم تاثیر می‌گذارد

روماتیسم مفصلی یا روماتوئید آرتریت شایعترین نوع آرتروز مفصلی است که به عنوان یک بیماری خودایمنی و مزمن باعث ایجاد التهاب مفاصل می‌شود. روماتیسم مفصلی عمدتا با ناراحتی‌های مزمن در ناحیه مفصل، درد و ناتوانی، افت کیفیت زندگی و هزینه بالای مراقبت و درمان همراه است. نرخ شیوع این بیماری در حدود 0.2-1 درصد تخمین زده می‌شود. در شیوع بیماری روماتیسم مفصلی عوامل ژنتیکی، تحریک سلول‌های ایمنی ناشی از بیماری، عوامل سیتوکین و شبکه‌های انتقال سیگنال نقش دارند. درمان روماتیسم مفصلی همیشه یک چالش بوده است. جریان اصلی در مدیریت روماتیسم مفصلی استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، داروهای کنترل کننده آرتروز، مسکن‌ها و فاکتورهای بیولوژیک هستند. اما نگرانی اصلی در مصرف این داروها بروز عوارض جانبی است.

مکانیسم واقعی که توسط آن طب سوزنی به روماتیسم کمک می‌کند هنوز محل بحث است. در میان تمام مکانیسم‌های پیشنهادی، اثر ضدالتهابی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و حدس زده می‌شود که این اثر از طریق سرکوب پاسخ التهابی، بهبود جریان خون یا شل شدن تون عضلانی، اعمال می‌شود. همچنین سایر مکانیسم‌ها شامل تنظیم هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک پلاسما، سطح کورتیزول سرم، فعالیت فاکتور هسته‌ای سینوویال کاپا B (NF-κB) و آزادسازی اندورفین نیز پیشنهاد شده است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند نقش مفیدی در درمان برخی از افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی داشته باشد. مروری بر 43 مطالعه که بین سال‌های 1974 و 2018 انجام شد و در مجلهEvidence-based Complementary and Alternative Medicine چاپ شده است، نشان می‌دهد که «طب‌ سوزنی به تنهایی یا همراه با سایر روش‌های درمانی برای شرایط بالینی روماتیسم مفصلی مفید است و می‌تواند عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. و ارزش امتحان کردن را دارد.» این بررسی به چندین روش ممکن که طب سوزنی بر روماتیسم مفصلی اثر می‌گذارد، از جمله اثر ضدالتهابی، اثر آنتی‌اکسیدانی و تنظیم عملکرد سیستم ایمنی اشاره می‌کند. با این حال، این بررسی همچنان تایید می‌کند که هنوز بین یافته‌های کارآزمایی ناسازگاری وجود دارد و تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اثرات طب سوزنی و نحوه عملکرد آن مورد نیاز است.

خطرات طب سوزنی

اگرچه اکثر محققان بر این عقیده هستند که مزایای بالقوه طب سوزنی بسیار بیشتر است با این حال این روش ممکن است مخاطراتی به همراه داشته باشد. این مخاطرات به باور بسیاری از محققان از خطرات مصرف دارو بسیار کمتر است. از جمله خطرات طب سوزنی که بعضی افراد ممکن است تجربه کنند عبارتند از:

درد خفیف در محل قرارگیری سوزن‌ها، ناراحتی معده، خستگی، کبودی خفیف، سبکی سر، انقباض عضلانی، تشدید احساسات.