روش درمانی طب سوزنی برای بیماران کبد چرب

joint pain and osteoarthritis treatment with Acupuncture درمان دردهای مفاصل با طب سوزنی
درمان دردهای مفاصل و آرتروز با کمک طب سوزنی
10 جولای, 2021
acupuncture recognition شناخت طب سوزنی
شناخت طب سوزنی و تاریخچه آن در طب سنتی
17 جولای, 2021
fatty-liver-treatment-acupuncture درمان کبد چرب طب سوزنی

کبد چرب

زمانی بروز می‌کند که بدن چربی زیادی تولید کرده یا قادر به متابولیز چربی نباشد. داشتن مقدار جزئی چربی در اندام کبد امری طبیعی است، اما تجمع چربی زیاد در کبد می‌تواند سلامتی فرد را دچار مشکل کند. کبد دومین اندام بزرگ در بدن بوده که نقش آن فرآوری مواد غذایی، نوشیدنی و تصفیه مواد مضر از خون است. تجمع چربی زیاد در کبد منجر به التهاب آن و آسیب سلول‌های کبدی و ایجاد زخم می‌شود که عملکرد آن را دچار اختلال خواهد کرد. در صورتی که بیماری کبد چرب در افرادی که مقدار زیادی الکل می‌نوشند بروز کند به آن کبد چرب الکلی گفته می‌شود. اما در افرادی که الکل نمی‌نوشند علت ایجاد کبد چرب چندان مشخص نیست. بنظر می‌رسد فاکتورهایی مانند چاقی، قند خون بالا، مقاومت به انسولین و چربی خون بالا در بروز آن نقش دارند. البته عوامل دیگری مانند بارداری، کاهش ناگهانی وزن، ابتلا به عفونت‌های مختلف مانند هپاتیت C و مصرف بعضی داروها مانند تاموکسیفن و والپروئیک اسید هم تا حدودی در ایجاد کبد چرب دخیل هستند.

علائم کبد چرب

اگرچه در بسیاری از موارد ابتلا به کبد چرب علائم خاصی بهمراه ندارد اما در برخی افراد خستگی یا احساس درد در قسمت بالا سمت راست شکم گزارش شده است. اگر کبد چرب به زخم کبد منجر شود آنگاه برحسب شدت زخم ایجاد شده ممکن است علائمی مانند کاهش اشتهاء، کاهش وزن، ضعف، خستگی، خونریزی از بینی، خارش و التهاب پوست، زردی پوست و چشم، درد و ورم شکم، ورم پا، بزرگی سینه در مردان و گیجی مشاهده شود.

درمان کبد چرب

در حال حاضر داروی اختصاصی مشخصی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. لذا در اغلب موارد تغییر سبک زندگی برای کنترل این بیماری توصیه می‌شود. مثلا کاهش مصرف الکل، پرهیز از کاهش وزن ناگهانی و تغییر در کیفیت مواد غذایی. در صورت بروز زخم کبد ممکن است علاوه بر تغییر سبک زندگی، انواع داروهای دیگر تجویز شود و یا در نهایت فرد نیازمند جراحی شود.

استفاده از طب سوزنی در درمان کبد چرب

بر اساس مطالعاتی که در طی سال‌های اخیر انجام شده است بنظر می‌رسد استفاده از طب سوزنی در درمان کبد چرب مفید است. بر اساس این مطالعات طب سوزنی از طریق تاثیر بر متابولیسم چربی‌ها، بهبود مقاومت به انسولین و افزایش سطح آنتی‌اکسیدانت‌ها در کبد قادر به درمان کبد چرب در بیماران غیرالکلی باشد.

در مطالعه‌ایی در سال 2019 که در ژورنال چینی Acupuncture Research چاپ شده است، تاثیر طب سوزنی در متابولیسم چربی‌ها بر روی نمونه‌های حیوانی مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی مشاهده شد که استفاده از طب سوزنی می‌تواند با مهار استرس‌های اکسیداتیو در کاهش وزن و پیشگیری از تجمع چربی شکمی مفید باشد.

در مطالعه دیگری که در سال 2019 در ژورنال Metabolites چاپ شده است، مشاهده شد که استفاده از طب سوزنی بر روی موش‌های مورد آزمایش در نقاط ST36، CV4 و Kl1 نیز می‌تواند از طریق کاهش واکنش‌های التهابی، کاهش استرس‌های اکسیداتیو و تقویت متابولیسم چربی در سلول‌های کبدی در درمان کبد چرب در بیماران غیر الکلی مفید باشد.

همچنین در مطالعه دیگری در سال 2012 بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده بود، مشاهد شد که استفاده از تکنیک طب سوزنی الکتریکی ضمن افزایش سطح آدیپینکتین و HDL در خون، سبب کاهش سطح لپتین، LDL، چربی‌های آزاد، کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌شود. که می‌تواند از تجمع چربی در بافت کبدی نیز بکاهد.

علیرغم اثرات مفید مشاهده شده از تاثیر طب سوزنی در بهبود شرایط کبد چرب، به علت فقدان مطالعات کلینیکی انسانی و مطالعات مروری سیستماتیک همچنان استفاده از این روش در درمان کبد چرب نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.

برای دریافت مشاوره و گرفتن نوبت برای دریافت خدمات طب سوزنی می‌توانید با کلینیک ایشان در ونک با شماره 88655138 یا در زعفرانیه با شماره 22183162 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با شماره تماس 09129226171 جهت هماهنگی برای مراجعه تماس گرفته یا پیام کوتاه بفرستید.