تفاوت درمان طب سوزنی با سوزن خشک چیست؟

reflux treatment with traditional medicine درمان رفلاکس معده گیاهان دارویی
درمان رفلاکس معده با کمک گیاهان دارویی طب سنتی
16 اکتبر, 2021
acupuncture for old age طب سوزنی برای سالمندی
آیا طب سوزنی برای دوره سالمندی سودمند است؟
30 اکتبر, 2021
acupuncture & dry needle طب سوزنی و سوزن خشک

تفاوت بین سوزن خشک و طب سوزنی صرفه‌نظر از اینکه در هر دو از سوزن استفاده می‌شود، بسیار زیاد است. در هر دو این روش‌ها از سوزن‌های بسار باریک و استریل برای کاشت در مناطق خاصی از سطح بدن استفاده می‌شود. هر دو این روش نیز ادعا در درمان درد دارند. اما شباهت این دو روش تا همینجاست.

طب سوزنی یک روش با قدمتی چند هزار ساله بوده و مطالعات متعددی در مورد آن انجام شده است. در طب سوزنی، سوزن‌ها در نقاط خاصی از بدن که در مجاورت چاکراه‌های انرژی قرار دارند کاشته می‌شوند. این چاکراه‌ها بر پایه آموزه‌های طب سنتی چینی تعریف شده و نقاط خاص آن معرف اندام‌های درونی بدن هستند. پایه و اساس طب سوزنی نیز بر برقراری تعادل و بازیابی جریان آزاد انرژی در سراسر بدن استوار است. در طول طب سوزنی، معمولاً سوزن‌ها به مدت 15 تا 30 دقیقه در جای خود باقی می‌مانند. این روش اغلب برای درمان بیماری‌های داخلی از جمله مشکلات گوارشی، بی‌خوابی، استرس و درد مزمن استفاده می‌شود.

درمان با سوزن خشک یک درمان نسبتاً جدید است که بر اساس طب مدرن غربی طراحی شده است. این روش برای تسکین دردهای عضلانی طراحی شده است. این درمان در دهه 1980 ایجاد شد و در طول درمان، سوزن‌ها در نقاط گره یا نوارهای حساس عضلانی واقع در عضلات بزرگ‌تر کاشته می‌شوند. وقتی سوزن‌ها در نقاط گره کاشته شوند بلافاصله پاسخی ایجاد می‌شود که ضمن فعال‌سازی عامل محرک عملکرد طبیعی اندام را بازیابی می‌کند. سوزن‌هایی که حین درمان با سوزن خشک استفاده می‌شوند، سوزن‌های باریک، کوتاه، فولادی و ضد زنگ هستند که هیچ مایعی را به بدن تزریق نمی‌کنند. به همین دلیل از عبارت "خشک" استفاده می‌شود.

سوزن خشک ممکن است تسکین دهنده برخی از دردها و گرفتگی‌های عضلانی باشد. علاوه بر این، رها سازی گره‌ها ممکن است انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت عضلات را افزایش دهد. به همین دلیل است که این روش اغلب برای درمان آسیب‌های ورزشی، درد عضلانی و حتی درد فیبرومیالژیا استفاده می‌شود.

در درمان با سوزن خشک عمدتا از تکنیکی به نام سوزن زدن یا نوک زدن استفاده می‌کنند. هر دوی این تکنیک‌ها به داخل و خارج کردن آنی سوزن متکی هستند. به عبارت دیگر، سوزن‌ها مدت زیادی در پوست باقی نمی‌مانند. سوزن‌ها در نقاط تحریک یا گره فرو برده شده و سپس خارج می‌شوند. در روش دیگر که به روش غیر گره‌ایی معروف است، به جای کاشت مستقیم سوزن فقط در ناحیه درد یا گره، سوزن در نواحی اطراف نقطه درد کاشته می‌شود. این تکنیک از این ایده منشاء می‌گیرد که درد نتیجه یک مشکل عصبی یا عضلانی بزرگ‌تر است و فقط در ناحیه اصلی درد یا گره متمرکز نشده است.

درمان با سوزن خشک اغلب توسط درمانگران آسیب‌های جسمی و ورزشی انجام می‌شود. در حال حاضر‌، درمانگران سوزن خشک نیاز به آموزش گسترده ندارند. هیچ آژانس نظارتی آموزش، مجوز یا نظارت بر این روش را کنترل نمی‌کند. از آنجا که هیچ نهاد اعتبار‌سنجی یا نظارتی در مورد این روش وجود ندارد، راهی برای تعیین مشروعیت و رضایت بخش بودن آموزش و درمان افراد وجود ندارد. اگر بدنبال درمان با سوزن خشک هستید، ترجیحا فردی را که دارای تحصیلات مرتبط است، مثلا فیزیوتراپ‌، پیدا کنید.

این در حالی است که طب سوزنی توسط متخصصین مجاز انجام می‌شود. متخصصان طب سوزنی به مدت سه تا چهار سال آموزش می‌بینند. آموزش شامل استفاده از سوزن و آموزش تشخیص بیماری است. پزشکان تحت نظارت مستقیم یک متخصص ارشد یا متخصص دیگر هستند. علاوه بر این آموزش‌ها، متخصصان طب سوزنی بطور مداوم باید توسط نهادهای ملی مورد آزمایش قرار بگیرند و هر سال برای حفظ مجوز در دوره‌های آموزشی مشارکت کنند.

آقای دکتر جعفرقلی عضو هیأت علمی مؤسسه جامع طب سوزنی ایران و عضو انجمن علمی طب سوزنی ایران می باشند. ایشان با گذراندن دوره های متعدد و پیشرفته بین المللی در زمینه طب سوزنی، دارای گواهی درمان چاقی از فدراسیون جهانی طب سوزنی در چین، گواهی ایمپلنت آکوپانکچر از آلمان، گواهی پیشرفته اپتوس تردز از آلمان و گواهی پوست و زیبایی از فدراسیون جهانی طب سوزنی هستند که سابقه بسیار موفقی در زمینه طب سوزنی دارند.