برونشیت حاد یا مزمن با طب سوزنی درمان می شود؟

necrosis treatment درمان نکروز طب سوزنی
آیا طب سوزنی برای انواع نکرز مفید است؟
26 دسامبر, 2022
stomach ache درمان درد معده
درمان و کنترل انواع دردهای معده با گیاهان دارویی
9 ژانویه, 2023
Acute bronchitis treatment درمان برونشیت حاد طب سوزنی

برونشیت التهاب پوشش مجاری نای است، مسیری که هوا را به ریه‌ها می‌برد و از آن خارج می‌کند. افرادی که برونشیت دارند معمولاً مخاط غلیظی را سرفه می‌کنند که می‌تواند تغییر رنگ دهد. برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد. برونشیت حاد که اغلب از سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های تنفسی ایجاد می‌شود، بسیار شایع است. برونشیت مزمن، یک بیماری جدی‌تر، و در نتیجه تحریک یا التهاب مداوم پوشش مجاری تنفسی بوده که اغلب به دلیل سیگار کشیدن است.

برونشیت حاد که سرماخوردگی قفسه سینه نیز نامیده می‌شود، معمولاً طی یک هفته تا ده روز بدون تأثیرات جدی بهبود می‌یابد، اگرچه سرفه ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد. با این حال، اگر دوره‌های مکرر برونشیت دارید، ممکن است برونشیت مزمن داشته باشید که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برونشیت مزمن یکی از شرایطی است که در بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) وجود دارد. لازم است به پزشک مراجعه کنید، اگر سرفه‌های شما:

• بیش از سه هفته طول کشیده است

• از خوابیدن شما جلوگیری می‌کند

• همراه با تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد است

• مخاط بد رنگ تولید می‌کند

• خون تولید می‌کند

• با خس خس سینه یا تنگی نفس همراه است

برخی از دانشمندان طب سوزنی را برای درمان عفونت برونشیت مزمن موثر می‌دانند. محققان بیمارستان شیجیاژوانگ طب سنتی چینی دریافتند که طب سوزنی تولید ایمونوگلوبولین را افزایش می‌دهد و سلامت عمومی را برای بیماران مسن مبتلا به عفونت برونشیت مزمن تقویت می‌کند. محققان به طور نظری و عملی معتقدند ترکیب خاصی از نقاط طب سوزنی عفونت برونشیت مزمن را کاهش می‌دهد. نسخه طب سوزنی مورد استفاده در این مطالعه علائم را تسکین می‌دهد و این بهبود بالینی با آزمایش خون قابل اندازه‌گیری است. در این مطالعه محققان سه نقطه طب سوزنی کلاسیک را برای درمان اختلالات تنفسی انتخاب کردند. نقطه BL13 مختص ریه‌ها است و برای درمان برونشیت اندیکاسیون شده است. سایر نقاط طب سوزنی مورد استفاده BL17 و BL19 بودند. بر این اساس محققان به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی برای درمان برونشیت مزمن به عنوان بخشی از یک پروتکل درمانی جامع، ایمن و موثر است. طب سوزنی به پاک کردن گرما و حرارت از ریه کمک می‌کند و در نتیجه التهاب و عفونت در مجاری تنفسی و ریه را کاهش می‌دهد.

در یک پژوهش دیگر محققان مشاهده کردند که چگونه بیماران مبتلا به برونشیت مزمن، که سال‌ها استروئید مصرف می‌‌ردند، پس از دریافت درمان‌های طب سوزنی برای چند ماه، توانستند مصرف استروئیدها را کاهش داده یا به طور کامل متوقف کنند. این درحالی است که استفاده از گیاهان دارویی در کنار طب سوزنی برای تسکین علائم برونشیت توصیه می‌شوند. چرا که اعتقاد بر اینست که آنها می‌توانند به پاکسازی سموم از بافت‌ها کمک کنند و بازسازی بافت جدید و سالم را تقویت کرده و ایمنی را بهبود بخشند.

در مطالعه مروری فراتحلیل که در سال 2022 در مجله Immunol Front چاپ شده است، تاثیر طب سوزنی در تعدیل فاکتورهای التهابی در مدل‌های حیوانی مبتلا به بیماری‌های تنفسی مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی در مجموع 18 مطالعه وارد شدند و میانگین ارزیابی کیفیت 5.7 بود. متاآنالیز نشان داد که طب سوزنی تأثیر قابل توجهی بر تغییر سطوح سیتوکین از جمله سیتوکین‌های خاص Th1-، Th2 و Th17 دارد. نتیجه‌گیری نهایی در این مطالعه این بود که طب سوزنی می‌تواند یک درمان احتمالی برای بیماری‌های تنفسی از طریق تعدیل سیتوکین‌های مختلف باشد که منجر به کاهش التهاب می‌شود.

در مطالعه مروری سیستماتیک دیگری در سال 2020 که در مجله Journal of King Saud University – Science چاپ شده نیز نشان داده شد که ترکیب طب سوزنی با داروها و/یا ورزش توانبخشی ممکن است با کاهش علائم بالینی و بهبود کیفیت زندگی، اثربخشی در درمان پایدار COPD را افزایش دهد.

اگرچه مطالعات انجام شده حکایت از تاثیر روش طب سوزنی در کمک به کاهش علائم برونشیت دارد و علیرغم ایمن بودن این روش درمانی، همچنان نیاز به مطالعات کارآزمایی بالینی بیشتر با کیفیت بالاتر است که بخوبی این روش درمانی را با سایر روش‌های معمول مقایسه و ارزیابی کند.