آیا طب سوزنی برای کودکان اوتیسم سودمند است؟

acupuncture for kids طب سوزنی کودکان
از طب سوزنی برای کودکان می توان استفاده کرد؟
1 ژوئن, 2022
گیاهان دارویی مناسب برای درمان خروسک در کودکان
11 ژوئن, 2022
acupuncture for Autism kids طب سوزنی کودکان اوتیسم

طب سوزنی نوعی از درمان جایگزین است که در چین منشاء شده است. طب سوزنی عبارت است از کاشت سوزن های‌استراتژیک در بدن برای هدف قرار دادن مناطقی خاص. سوزن‌ها در امتداد سیستم‌ها یا کانال‌هایی که به عنوان نقاط طب سوزنی نیز شناخته می‌شوند، وارد می‌شوند. بدن دوازده کانال دارد که مسیر‌های عصبی هستند که به اندام‌ها و قسمت‌های مختلف بدن متصل می‌شوند. نقاط طب سوزنی مختلف مربوط به قسمت‌های متمایز بدن است. طب سوزنی می‌تواند علائم برخی از بیماری‌ها را کاهش دهد و سلامت کلی را افزایش دهد. نقاط طب سوزنی توسط سوزن یا فشار تحریک می شوند.

طب سوزنی پوست سر چیست؟

طب سوزنی پوست سر روشی است که در آن قسمت‌های مختلف سر هدف قرار می‌گیرد. کانال‌های مختلف روی پوست سر با درمان‌های متفاوتی ارتباط دارند. قسمت جلویی سر علائم مربوط به قسمت بالایی بدن را درمان می‌کند. مرکز بالای سر علائم مربوط به پایین تنه را درمان می‌کند. پشت و کناره‌های سر علائم مربوط به مهارت‌های حرکتی، حافظه و احساسات حسی را درمان می‌کند. در طی طب سوزنی پوست سر، سوزن ها باید با کشیدن/پیچاندن فیزیکی، چرخاندن یا تحریک الکتریکی تحریک شوند. سوزن ها باید تقریباً 2-3 دقیقه در هر بار تحریک شوند و سپس 5-10 دقیقه همچنان ادامه داشته باشند.

چگونه طب سوزنی پوست سر به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند؟

در برخی مطالعات مشاهده شدکه طب سوزنی پوست سر تاثیر مثبتی از بیشترین میزان اثربخشی تا حداقل بر مشکلات ارتباط کلامی، مشکلات اجتماعی، مشکلات رفتاری، انتخاب غذا و حساسیت به صدا دارد. در این روش ممکن است با وارد کردن سوزن‌های طب سوزنی در بافت پوست سر به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند و مستقیماً بر روی نورون‌های مغز که مربوط به عملکردهای مختل شده است تمرکز می‌کنند. سپس این نورون‌ها از طریق روش‌های چرخاندن یا تحریک الکتریکی به صورت فیزیکی تحریک می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که اثربخشی و میزان نتیجه مثبت طب سوزنی پوست سر در افراد مبتلا به اوتیسم 97٪ است. با این حال، مطالعات اشاره می‌کنند که این میزان با افزایش سن کودکان کاهش می‌یابد و کودکان مبتلا به اوتیسم حین تولد نتایج بهتری نسبت به کودکان مبتلا به اوتیسم پس‌رونده نشان می‌دهند. علاوه بر علائم اوتیسم، طب سوزنی همچنین ممکن است به علائم بیش‌فعالی، آلرژی‌ها یا حساسیت‌های غذایی، مشکلات گوارشی، سندرم تورت و اضطراب و سایر موارد کمک کند.

آیا طب سوزنی برای کودک شما مناسب است؟

مطالعات نشان می‌دهد که حدود 40 درصد از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به دنبال روش‌های جایگزین و جامع هستند که طب سوزنی رایج ترین آنهاست. برای کودکانی که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده شده‌اند، طب سوزنی یک درمان موثر برای ارتباطات کلامی، مهارت‌های اجتماعی، نگرانی‌های رفتاری، حساسیت غذایی و حساسیت به صدا ثابت شده است. طب سوزنی پتانسیل کاهش این علائم را دارد، اما قول حذف آنها را نمی‌دهد.

هنگام تعیین اینکه آیا طب سوزنی یک درمان سازگار برای کودک شما است، باید چند فاکتور را در نظر گرفت. طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن ها به داخل پوست است که برای برخی افراد ممکن است دردآور باشد. هنگام دریافت درمان طب سوزنی، مهم است که فرد در طول درمان ثابت بماند. مدت زمان درمان از 15 دقیقه تا 1 ساعت است. این ممکن است برای برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم دشوار باشد. با این حال، با طب سوزنی پوست سر، کودک ممکن است آزادی بیشتری برای حرکت بدن، بازوها و پاهای خود در صورت نیاز داشته باشد.

برای مشاهده نتایج حاصل از طب سوزنی، توصیه می‌شود که فرد در ابتدا یک بار در هفته به مدت حداقل 6 تا 8 هفته تحت درمان قرار گیرد و در صورت نیاز برای ادامه درمان پیگیر شود. طب سوزنی می‌تواند یک درمان پرهزینه باشد، و بعید است که هیچ بیمه‌ایی در ایران هزینه آنرا پوشش دهد. بلافاصله پس از درمان‌های طب سوزنی، برخی از افراد احساس خستگی یا تجربه رهایی عاطفی می‌کنند. توجه به این احساساتی که ممکن است رخ دهد مهم است. برای کودکان مبتلا به اوتیسم، طب سوزنی یک درمان طبیعی و موثر در رفع علائمی است که ممکن است کودک تجربه کند.